SPSMK_S4h1 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 25. 2. 7:30–14:40 učebna 60, So 25. 3. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 21. 4. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 12. 5. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 19. 5. 7:30–14:40 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace jedinců s lehkým mentálním postižením. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání jedinců s lehkým mentálním postižením.
Osnova
  • Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením 1.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením školský zákon, vyhlášky 2.Okruh žáků s lehkým mentálním postižením) specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností) 3.Edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska 4.Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením (školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení) 5.Základní škola vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením. 6.Vzdělávací programy určené pro žáky s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 7.Předškolní vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením (integrace žáků v MŠ, přípravná třída základní školy) 8.Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením 9.Didaktické zásady v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 10.Didaktické metody v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 11.Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 12.Vyučovací formy používané v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučování, diferenciace, kooperativní vyučování. 13.Vyučovací prostředky v edukaci (učebnice, ITC, kompenzační pomůcky) 14.Kariérové poradenství u žáků s lehkým mentálním postižením, specifika pracovního uplatnění, (SOU, OU) 15.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
    neurčeno
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 222 stran. ISBN 9788024615653. info
  • FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF, 2002, 57 s. ISBN 80-7042-247-5. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 80-902057-9-8. info
  • EISOVÁ, Alena. Kapitoly z dějin psychopedie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 61 s. info
Výukové metody
Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
Metody hodnocení
Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením: Písemný test, úspěšnost 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
Předmět je vnitřně dělem na 2 bloky Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 420 s. 2005. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II., Education of Pupils with Special Educational Needs II. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5. BARTOŇOVÁ, M., Přípravná třída základní školy školní rok 2007-2008. Výsledky výzkumného šetření In VÍTKOVÁ, M. VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of Pupils with Special Educational Needs. Sborním s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-188-1. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. KARÁSKOVÁ, V. Tělesná výchova na ZvŠ. Praha : Septima, 1995. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha : IPPP ČR, 2004. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2006. ISBN 978-80-7320-099-2. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. Zákony, vyhlášky a další předpisy (včetně aktualizací legislativy) Vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání. Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: č. 561/2004. Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace etopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2018.