SPSPC_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 25. 2. 7:30–14:40 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Charakteristika specifických poruch učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Etiologie specifických poruch učení. Přístupy k žákům se specifickými poruchami učení v základní škole. Legislativa a činnost pedagogicko-psychologické poradny, školního poradenství. Základy reedukace specifických poruch učení. Problematika poruch chování se zaměřením na ADHD, ADD, LMD.
Osnova
  • Definice specifických poruch učení. Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). Příčiny (etiologie) SPU. Projevy SPU, prevence SPU. Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). Deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Legislativa týkající se SPU. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). Základní informace o reedukaci SPU.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
Výukové metody
interaktivní seminář, diskuse, praktická ukázka
Metody hodnocení
účast na přednáškách, ukončeno formou písemné zkoušky
Informace učitele
Účast na přednáškách nutná (rozsah stanoví na začátku výuky vyučující). Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.