PdF:UPV_0020 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
UPV_0020 Vývojová psychologie
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Kryštofová (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Tlapáková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 18:30–19:15 učebna 50, Út 19:25–20:10 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPV_0020/02: každé liché pondělí 11:10–12:50 učebna 34, T. Kohoutek
UPV_0020/03: každé sudé úterý 13:55–15:35 učebna 34, V. Tlapáková
UPV_0020/04: každé liché úterý 13:55–15:35 učebna 34, V. Tlapáková
UPV_0020/05: každé sudé pondělí 13:55–15:35 učebna 34, T. Škubalová
UPV_0020/06: každé liché pondělí 13:55–15:35 učebna 34, T. Škubalová
UPV_0020/07: každou sudou středu 14:50–16:30 učebna 38, T. Škubalová
UPV_0020/08: každou lichou středu 14:50–16:30 učebna 38, T. Škubalová
UPV_0020/09: každé sudé úterý 16:40–18:20 učebna 34, V. Tlapáková
UPV_0020/10: každé liché úterý 16:40–18:20 učebna 34, V. Tlapáková
UPV_0020/11: každou sudou středu 16:40–18:20 učebna 34, T. Škubalová
UPV_0020/12: každou lichou středu 16:40–18:20 učebna 34, T. Škubalová
UPV_0020/13: každé sudé pondělí 16:40–18:20 učebna 34, T. Kohoutek
UPV_0020/14: každé liché pondělí 16:40–18:20 učebna 34, T. Kohoutek
UPV_0020/15: každé sudé pondělí 12:05–13:45 učebna 6, J. Krása
UPV_0020/16: každé liché pondělí 12:05–13:45 učebna 6, J. Krása
UPV_0020/17: každé sudé úterý 8:25–10:05 učebna 41, J. Krása
UPV_0020/18: každé liché úterý 8:25–10:05 učebna 41, J. Krása
UPV_0020/19: každou sudou středu 9:20–11:00 učebna 6, J. Krása
UPV_0020/20: každou lichou středu 9:20–11:00 učebna 6, J. Krása
UPV_0020/21: každé sudé úterý 11:10–12:50 učebna 57, A. Kryštofová
UPV_0020/22: každé liché úterý 11:10–12:50 učebna 57, A. Kryštofová
UPV_0020/23: každé sudé pondělí 10:15–11:55 učebna 42, T. Škubalová
UPV_0020/24: každé liché pondělí 10:15–11:55 učebna 42, T. Škubalová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět "Vývojová psychologie" seznamuje se základními principy a zákonitostmi psychického vývoje, s biodromální perspektivou v přístupu ke člověku, se základními charakteristikami jednotlivých fází lidského vývoje a především s věkovými zvláštnostmi dětí a dospívajících. Seznamuje se specifiky vývojových fází s důrazem na typické formy učení, přiměřenou stimulaci i typické problémy v jednotlivých stádiích vývoje. Věnuje se rovněž otázkám výchovy, vztahů mezi generacemi a adekvátního chápání dětí a dospívajících v jednotlivých ontogenetických etapách.
Studující budou rovněž seznámeni se základními metodami vývojové psychologie, s aktuálními otázkami oboru a s výběrem mezinárodně reprezentativních teorií psychického vývoje i příspěvků, které formovaly uvažování v českém a slovenském kulturním kontextu.
Po absolvování tohoto kurzu budou studující schopni:
- základní orientace ve východiscích současné vývojové psychologie, jejích specifických metodách a v principech periodizace psychického vývoje;
- rozlišit mezi procesy zrání a učení a rozumět jejich souvislostem;
- rozumět principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize;
- orientovat se v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín nebo přispívají k porozumění fungování osobnosti v dospělém věku;
- rozumět specifikům jednotlivých stádií ontogeneze lidské psychiky, znát vývojové možnosti i typické problémy jednotlivých fází ontogeneze;
- rozumět vývoji základních psychických funkcí, ale i sociálnímu kontextu vývoje a významu sociálního prostředí;
- znát potřeby, související se sociálním a emočním vývojem dětí a dospívajících;
- znát reprezentativní teorie kognitivního vývoje a učení v jednotlivých věkových stádiích;
- znát školsky významné vývojové fenomény (vývoj schopností, učení, pozornosti, motivace a exekutivních funkcí);
- rozumět fenoménům sebepojetí a identity ve vývojovém kontextu;
- orientačně uvažovat o narušení psychického vývoje.
Cílem semináře je prohloubit znalosti z přednášek psychologie duševního vývoje v následujících oblastech: 1. Obecné zákony dynamiky vývojových změn 2. Periodizace vývoje 3. Vývojové změny psychiky v raném dětství 4. Charakteristika duševních projevů předškolního období 5. Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a dospívání 6. Vnějších vlivy a jejich dopad v období dětství a dospívání 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a dospívání 8. Dopad obvyklých stylů výchovy 9. Principy optimalizace výchovného působení v dětství 10. Úroveň kognitivních procesů a socializace v průběhu dospívání. Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, orientovat se v probírané problematice, prakticky si procvičí teoretické znalosti nabyté na přednáškách a budou schopni porozumět základním zákonitostem psychického vývoje. Studující budou schopni: - provádět samostatná pozorování;
- konfrontovat výsledky vlastních pozorování s poznatky z odborné literatury;
- analyzovat situace vzhledem k věkovým zvláštnostem jejich aktérů;
- aplikovat poznatky o vývoji jednotlivých psychických funkcí na úrovni jejich interakce v konkrétní situaci. - Osnova
- 1. týden: 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín, vztah k dalším vědám o člověku. Pojetí a hlavní činitelé vývoje.
- 2. týden: 2. Vývojová změna, kritická a senzitivní období, periodizace lidské ontogeneze, vývojové úkoly a krize (Erikson).
- 3. týden: 3. Raný vývoj:charakteristika duševního vývoje dítěte v prenatálním období, novorozence, kojence a batolete.
- 4. týden: 4. Psychologické koncepce se vztahem k ranému vývoji: teorie raného citového přilnutí (attachment – Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček).
- 5. týden: 5. Předškolní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Hra, kresba, školní zralost.
- 6. týden: 6. Mladší a střední školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje.
- 7. týden: 7. Koncepce psychického vývoje a jeho aspektů se zřetelem k vývoji od dětství k dospívání: kognitivní vývoj (Piaget), morální vývoj (Kohlberg).
- 8. týden: 8. Dospívání – adolescence. Charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcía).
- 9. týden: 9. Dospělost – sociální kritéria, aspekty identity dospělého. Koncepce „vynořující se dospělosti“ („emerging adulthood“ – Arnett).
- 10. týden: 10. Aspekty psychického vývoje od raného dětství k dospělosti: vývoj emoční, kognitivní, vývoj motivace a volních vlastností, socializace a vývoj vztahů, vývojový aspekt sebepojetí a identity.
- 11. až 12. týden: 11. Poruchy psychického vývoje.
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- neurčeno
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
- MACEK, Petr. Adolescence. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál, 2003, 141 stran. ISBN 8071787477. URL info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
- Exploring developmental psychologyunderstanding theory and methods. Edited by Margaret Harris. Los Angeles: SAGE Publications, 2008, xiv, 345 p. ISBN 9781412903356. info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Edited by Eva Vyskočilová. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 807178608X. info
- The Oxford handbook of developmental psychology. Edited by Philip David Zelazo. New York: Oxford University Press, 2013, xx, 624. ISBN 9780199958474. info
- Výukové metody
- přednášky, prezentace mikroprojektů, diskuse
- Metody hodnocení
- písemná zkouška - závěrečný test sestává z dvaceti otázek hodnocených dvaceti body, k úspěšnému ukončení předmětu je třeba dosáhnout 13 bodů; seminář – prezentace analýzy rozhovoru nebo pozorování a pokusu o interpretaci ve vztahu k probíraným teoriím a dalším literárním zdrojům (portfoliový úkol)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/UPV_0020