ZS1BK_APP2 Asistentská pedagogická praxe 2 (průběžná)

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 3 dny v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_APP2/OS01: Pá 24. 2. 17:35–18:20 učebna 32, J. Havel, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl kurzu je poskytnout studentům počáteční empirickou orientaci v současné škole a výchovných zařízeních tak, aby se potvrdila jejich profesní motivace a vytvořil se komplexní (racionální, dovednostní i postojový) odrazový můstek pro výuku pedagogických disciplín. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit vztahy mezi učitelem a žáky;
použít informace o škole k vlastní profesní motivaci;
vytvořit si představu o primárním vzdělávání;
interpretovat informace zjištěné na základě pozorování vzdělávací práce v primární škole;
Osnova
  • 1. Praktické seznámení se životem školní třídy, učitele, školy (pravidla, normy, zvyky, rituály) základní školskou dokumentací (tj. vědět, jak vypadají a jaké položky jsou stěžejní v jednotlivých materiálech: třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, vysvědčení, atd.). Učitelský záznamník (notes). Kniha úrazů.
  • 2. Individuální práce s dítětem. Jaký je dětský svět. Pozorování a analýza dynamiky poznávacího procesu v průběhu školní práce s vybraným dítětem (v elementárních třídách).
  • 3. Založení odborného portfolia: poznatky, zjištění, výzkumné zprávy a další dokumentace. Hospitační záznam.
  • 4. Pozorování života pedagogického sboru. Postřehy k týmové spolupráci a řízení školy.
  • 5. Pozorování důsledků fungování školského systému v ČR. Cíle versus praktické efekty. Postřehy z praxe.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva, 1999, s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido, 1999, s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999, s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
Typ ukončení: portfolio, zápočet
Informace učitele
Termín praxe si volí studenti sami.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.