PdF:ZS1BK_LMKK Mediální kultura - Informace o předmětu
ZS1BK_LMKK Mediální kultura
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.3. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 24. 2. 15:45–17:25 učebna 30, Pá 28. 4. 9:20–11:00 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Studijní předmět Mediální kultura je koncipován jako příspěvek k posílení tzv. mediální gramotnosti učitelů na základní škole. Jeho cílem je především povzbudit zájem budoucích učitelů o studium médií a mediální výchovu. Pokouší se odpovědět na základní otázku, proč se zabývat studiem médií a co je možné tímto studiem získat. Předmět směřuje hlavně k tomu, aby ukázal, jak média fungují, jak vznikají mediální sdělení a jak média ovlivňují život příjemců.
- Osnova
- 1. Úvod do studia médií. Literatura, vysvětlení základních pojmů.
- 2. Moc a vliv médií. Vliv médií na publikum (děti a televize).
- 3. Média a zábava. Reality show, jejich typologie a principy.
- 4. Média a zpravodajství. Podstata zpravodajství a publicistiky.
- 5. Média a marketing. Reklama.
- 6. Regulace a autoregulace médií.
- Literatura
- MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
- BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
- KROČA, David. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Brno: Komenský, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2008, s. 36. č. 5. ISSN 0323-0449. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou výuky je přednáška spojená s konkrétními mediálními ukázkami (projekce ukázek z filmů, televizních reklam, televizního zpravodajství, počítačových her apod.).
- Metody hodnocení
- Podmínky zápočtu: Vypracování zápočtové práce podle předem vypsaných témat nebo podle vlastního výběru v rozsahu cca 5 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu? apod. Vlastní témata vítána (další z možností např.: Obsahová analýza vybraného mediálního produktu; Vliv reklamy na děti mladšího škoního věku; Návrh vyučovací hodiny mediální výchovy pro konkrétní ročník ZŠ či SŠ; Mediální prezentace vybrané politické strany/vybraných stran; Analýza reklamních sloganů; Prostředky působení a účinky virálních videí (na vybraných příkladech); Kultura veřejné debaty v ČR na příkladu Charlie Hebdo).
- Informace učitele
- Doporučená literatura: BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003. DOKOUPIL, Blahoslav a kol. Slovník literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno, Olomouc: Host, Votobia, 2002. OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999. REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. SCHELLMANN, Bernhard a kol. Média. Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/ZS1BK_LMKK