ZeD015 Hodnocení učebnic geografie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Učebnici chápeme jako významné didaktické médium, regulátor výuky a prostředek ke zvyšování kvality výuky geografie, přičemž kvalitní učebnice mohou vzniknout pouze tehdy, jestliže se opírají o výzkum v této oblasti. Z pohledu na zahraniční i domácí vývoj je patrné, že záběr výzkumu a hodnocení učebnic se rozšiřuje od přístupů orientovaných na produkt (obsahové analýzy, analýzy komunikačních vlastností učebnic apod.) také k přístupům orientovaným na procesy výběru, schvalování a užívání učebnic (pozice učebnic v rámci kurikula, výběr a didaktické zpracování vzdělávacích obsahů v učebnicích, životní cyklus učebnic, žákovské porozumění učebnicovému textu apod.).
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen teoreticky i prakticky zhodnotit kvalitu současných učebnic zeměpisu, realizovat výzkumné analýzy domácích i zahraničních učebnic a zhodnotit/ využít potenciál učebnic pro výuku zeměpisu na základních i středních školách.
Osnova
  • 1. Učebnice geografie v kurikulárním a psychodidaktickém přístupu. 2. Funkce učebnic geografie. 3. Strukturní složky a obsahové charakteristiky kvalitní učebnice geografie. 4. Výběr a užívání učebnic geografie. 5. Metody hodnocení učebnic geografie v období její tvorby, jako produktu a hodnocení jejích efektů. 6. Výzkum učebnic geografie – teorie a praxe.
Literatura
    doporučená literatura
  • Rauch, M., Wurster, E. Schulbuchforschung als Unterrichtsforschung. Wien et al.: Peter Lang, 1997.
  • Průcha, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha: ÚÚVPP, 1989.
  • Průcha, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984.
  • Průcha, J. Jak exaktně hodnotit učebnice. Odborná škola, roč. 33, 1985/86, č. 8, s. 111-113.
  • Gavora, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika. 1986, roč. 36, č.3., 297-312.
  • Kurikulum a učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Kritéria výběru učebnic anglického jazyka na základních školách. 2008. info
  • MAŇÁK, Josef, Petr KNECHT, Jaan MIKK, Zuzana SIKOROVÁ, Věra MARTINKOVÁ, Jana STAUDKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Rudolf STADLER, Tomáš JANÍK, Veronika NAJVAROVÁ, Petr NAJVAR, Jana PÍŠOVÁ, Libuše HRABÍ, Eva JANOUŠKOVÁ a Martin WEINHÖFER. Hodnocení učebnic. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, 144 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5. info
  • MAŇÁK, Josef, Dušan KLAPKO, Jan PRŮCHA, David GREGER, Tomáš JANÍK, Petr KNECHT, Alena JŮVOVÁ, Eva JANOUŠKOVÁ, Jana KUBRICKÁ a Veronika NAJVAROVÁ. Učebnice pod lupou. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 123 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 4. ISBN 80-7315-124-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
Výukové metody
diskuse, samostatné studium odborné literatury
Metody hodnocení
Zápočet: Studenti předloží analýzu vybrané učebnice. Ústní rozprava.
Informace učitele
Graves, N. J. (2001). School textbook research: The case of geography 1800–2000. London: Institute of Education, University of London. Graves, N., & Murphy, B. (2000). Research into geography textbooks. In A. Kent (Ed.), Reflective practice in geography teaching (228–237). London: Sage. Kent, A. (Ed.). (1998). Issues for research in geographical education. Research Forum I: Textbooks. London: University of London Institute of Education. Knecht, P., Janík, T., Dvořák, D., Dvořáková, M., Gavora, P., Hrabí, L., … Stará, J. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Marsden, W. E. (2001). The school textbook: Geography, history, and social studies. Portland: Woburn Press. Wahla, A. (1983). Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN. Doporučená literatura: Janko, T. (2012). Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Brno: Masarykova univerzita. Jo, I., & Bednarz, S. W. (2009). Evaluating geography textbook questions from a spatial perspective: Using concepts of space, tools of representation, and cognitive processes to evaluate spatiality. Journal of Geography, 108(1), 4–13. Sikorová, Z. (2004). Výběr učebnic na základních a středních školách. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. Waugh, D. (2000). Writing geography textbooks. In Ch. Fischer & T. Binns (Eds.), Issues in geography teaching (93–107). London: RoutledgeFamer.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.