PdF:CJp409 Komunikace s cizincem - Informace o předmětu
CJp409 Komunikace s cizincem
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp409/01: Út 11:10–12:50 učebna 6, M. Lollok
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Studenti vysvětlí základní zásady komunikace s cizincem. Rozumí pojmu interkulturní senzitivita a jsou v tomto ohledu připraveni se nadále rozvíjet. Rozumí specifikům komunikace se žákem cizincem a s dospělým cizincem. Osvojí si základní principy verbální (mluvené i písemné) i neverbální komunikace s cizincem.
- Osnova
- 1. Obecné zásady komunikace s cizincem. 2. Interkulturní senzitivita – teorie a praxe. 3. Specifika komunikace se žákem-cizincem. 4. Specifika komunikace s dospělým cizincem. 5.–6. Neverbální komunikace – kulturní universalia a specifika (piktogramy; prostředky parajazykové; řeč těla – mimika, gestika, proxemika, haptika, zrakový kontakt ad.). 7.–8. Verbální komunikace – písemná (způsoby oslovení; tykání x vykání). 9. Verbální komunikace – mluvená; podávání informací a instruování. 10.–11. Problémová témata a tabu v jednotlivých kulturách. 12. Odlišné vnímání kulturních specifik.
- Literatura
- HEINZOVÁ, Kristina. Intercultural communication. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2001. 71 s. ISBN 80-7248-120-7.
- HÁDKOVÁ, Marie – JINDRÁČEK, Václav. Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 142 s. ISBN 978-80-7414-469-1.
- PRŮCHA, Jan. Etnopedagogika. Pedagogika, roč. 52, 2002, s. 195–205. ISSN 2336-2189
- BOČÁNKOVÁ, Milena. Intercultural communication: typical features of the Czech, British, American, Japanese, Chinese and Arab cultures. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2006. 142 s. ISBN 80-245-1081-2.
- KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. URL info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 9788073875022. info
- KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 116 s. info
- KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 116 s. info
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s. ISBN 9788073672805. info
- JANÍK, Zdeněk. Interkulturní výcvik a etnopedagogika v praxi: projekt "Argonauts of Europe". Komenský, odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Pedagogická fak Masarykovy univerzity, 2004, roč. 129, č. 1, s. 34 - 38. ISSN 0323-0449. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. Seminář, aktivní práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu. Diskuse ve skupině, prezentace projektu.
- Metody hodnocení
- Příprava referátu (k jedné z vybraných dílčích oblastí tématu komunikace s cizincem) a analýza modelové komunikační situace.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJp409