PdF:IVp112 Spec: Sp. andra. os. zdrav.p.2 - Informace o předmětu
IVp112 Specializace: Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVp112/OS01: So 24. 2. 7:30–14:40 učebna 20, So 7. 4. 7:30–14:40 učebna 20, So 21. 4. 7:30–14:40 učebna 20, L. Matoušková, H. Vaďurová
- Předpoklady
- Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením. V tomto předmětu je pozornost zaměřena na období střední dospělosti, proces stárnutí, stáří a umírání. Dále je cílem seznámit se s vybranými koncepty, principy a riziky práce v pomáhajících profesích a aktuálními trendy v přístupech v České republice i zahraničí.
Na konci kurzu student:
zná a dokáže v praxi použít informace o přístupech k lidem s duševním onemocněním, demencí, roztroušenou sklerózou;
má osvojené znalosti o procesu stárnutí, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti;
rozumí specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu jedinců s postižením, znevýhodněním a v seniorském věku. - Osnova
- demence, vymezení, dělení, Alzheimerova nemoc, možnosti péče a podpory
- metoda validace (N. Feil)
- Parkinsonova nemoc
- duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro osoby s duševním onemocněním, psychoterapie
- koncept Bazální stimulace
- proces stárnutí, specifika přístupů, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, aktivní stárnutí
- roztroušená skleróza
- paliativní péče, hospic
- pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
- syndrom vyhoření (burn-out), syndrom pomocníka
- péče a podpora lidí po traumatech mozku
- strategie práce s dospělými lidmi s postižením v institucionální péči, organizace a zařízení pro dospělé osoby s postižením a stárnoucí osoby, nestátní sektor
- Literatura
- povinná literatura
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
- doporučená literatura
- PIDRMAN, Vladimír. Demence. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 183 s. ISBN 9788024714905. info
- SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
- SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 8071783129. info
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- Výukové metody
- prezentace a diskuse na seminářích, exkurze, čtení a analýza českých a zahraničních textů, domácí práce a samostudium
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích i exkurzích, seminární práce a úkoly odevzdané do určitého termínu, písemný test, ústní zkouška
- Informace učitele
- Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. (2007) Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
Emerson, E. (2008) Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
Feil, N., De Klerk-Rubin, V. (2010) Validation. Ein Weg zum Verständnis verwirrter alter Menschen. 9. Auflage. München: Ernst Reinhardt Verlag, 2010.
Gruss, P. (ed.) (2009) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál.
Guggenbühl-Craig, A. (2007) Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Hájek, K. (2007) Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Holmerová, I., Jurašková, B., Müllerová, D., Vidovićová, L., Habrcetlová, L., Matoulek, M., Suchá, J., Šimůnková, M. (2014) Průvodce vyšším věkem. Manuál pro seniory a jejich pečovatele. MF, Praha.
Kalvach, Z. a kol. (2008) Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada.
Kallwass, A. (2007) Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál.
Kostrzewa, S. (2010) Palliative Pflege von Menschen mit Demenz. 2. überarb. und erw. Auflage. Bern: Verlag Hans Huber.
Lippertová-Grünerová, M. (2009) Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén.
Pörtner, M. (2009) Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál.
Regnault, M. (2011) Alzheimerova choroba: průvodce pro blízké nemocných. Praha: Portál.
Roth, J., Sekyrová, M., Růžička, E. et al. (2005) Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF.
Schmidbauer, W. (2008) Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Špatenková, N., Bolomská, B. (2011) Reminiscenční terapie. Praha: Galén.
Úlehla, I. (2009) Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.
Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
Vymětal, J. (2003) Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/IVp112