MA2MP_PTEM Set Theory

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (lecturer)
prof. RNDr. Jan Chvalina, DrSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Mathematics – Faculty of Education
Timetable
Tue 13:55–14:40 učebna 34
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to understand of concepts and differents between notions of the potential infinity and the actual infinity, be able to calculate with quantitative and qualitative characteristics of infinit sets, namely with cardinal and ordinal numbers. Students obtains a survey concerning the connectedness between various mathematical disciplines witch the set theory is a certain roof discipline for.
Learning outcomes
Na konci kurzu bude student schopen postihnout pojetí a rozdíl pojmů potenciálního nekonečna a aktuálního nekonečna, ovládat aritmetiku kvantitativních a kvalitativních charakteristik nekonečných množin, tedy kardinálních a ordinálních čísel. Bude mít základní znalosti těchto oblastí: - Dobře uspořádané množiny. - Součet a součin uspořádaných množin. - Axiom výběru. - Kardinální číslo. Spočetné množiny. - Nerovnost mezi kardinálními čísly. - Aritmetika kardinálních čísel. - Ordinální typy a ordinální čísla
Syllabus
  • Set theory, basic notions and theorems. Cardinal and ordinal numbers.
Literature
    required literature
  • FUCHS, Eduard. Diskrétní matematika a Teorie množin pro učitele (CD-ROM) (Discrete Mathematics and Set Theory for Teachers). Brno: Masarykova univerzita, 2000, 890 pp. Matematika na CD-ROM, sv. 2. ISBN 80-210-2463-1. info
    recommended literature
  • BALCAR, Bohuslav and Petr ŠTĚPÁNEK. Teorie množin. 2. opr. a rozš. vyd. Praha: Academia, 2000, 462 s. ISBN 802000470X. info
  • FUCHS, Eduard. Teorie množin pro učitele. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 200 s. ISBN 8021022019. info
  • KURATOWSKI, Kazimierz and Andrzej MOSTOWSKI. Teorija množestv. Moskva: Mir, 1970, 416 s. info
Teaching methods
Lectures.
Assessment methods
Written and oral exam.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/MA2MP_PTEM