PdF:SPD4_VAN2 Specializace Andragogika 2 - Informace o předmětu
SPD4_VAN2 Specializace - širší vědní základ - Speciální andragogika 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (2)
- Cíle předmětu
- Prohloubit znalosti oboru Speciální andragogika a zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz bude kladen na vytvoření širokého vědomostního základu o oboru a důkladného poznání speciálně andragogických kategorií, jako např. dospělý člověk s postižením, vzdělávání dospělých s postižením, sociální status osob s postižením, lidský kapitál, atp.
Prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti týkající se praktických aspektů života dospělých osob s postižením, možnostech podpory jejich rozvoje v rámci komplexní rehabilitace, celoživotního vzdělávání, reedukace a rekvalifikace, pracovního začlenění a sociální inkluze. Tyto poznatky budou propojovány se znalostmi z dalších disciplín (sociologie, psychologie, psychiatrie, sociální práce atp.) a komparovány se situací v zahraničí. - Osnova
- sociální inkluze osob s postižením a/nebo znevýhodněním,
- postižení jako stigma – postoje společnosti a možnosti jejich změn směrem k inkluzi,
- sociální politika a sociální služby v kontextu postižení, státní sektor, neziskové organizace, občanská sdružení (spolky), svépomocné skupiny,
- dospělý člověk s postižením a znevýhodněním – potřeby, možnosti ve vybraných oblastech života (vzdělávání, práce, bydlení, volný čas, spiritualita) v kontextu Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví,
- práce a pracovní uplatnění lidí s postižením (předprofesní a profesní příprava, rekvalifikace, podpora na pracovišti a trhu práce),
- prostředky intervence a podpory osob s postižením – edukační, intervenční a terapeutické přístupy a metody,
- komunikace s lidmi s postižením – systémy alternativní a augmentativní komunikace v dospělém věku, změna komunikačního systému, podpora komunikace ze strany majority.
- Literatura
- povinná literatura
- ELIAS, J. L., & MERRIAM, S. B. (2004). Philosophical foundations of adult education. Melbourne: Krieger Publishing.
- KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., & SWANSON, R. A. (2012). The adult learner. Routledge.
- doporučená literatura
- ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
- Výukové metody
- samostudium, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Zpracování semestrálního projektu s edukační, intervenční nebo terapeutickou tématikou a jeho praktická aplikace u dospělých osob s postižením. Aktivní spolupráce s vybranou cílovou skupinou/vybraným zařízením. Výuka v předmětu specializace: speciální andragogika ve dvou semestrech.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPD4_VAN2