SPc322 Poradenství, diagnostika a intervence v somatopedii I.

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
100 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: charakterizovat poradenské služby pro děti se zdravotním postižením v předškolním věku, specifikovat vývojové zvláštnosti u dětí s postižením, vysvětlit a popsat možné pedagogické intervence
Osnova
  • • Specifika rané péče u dětí se zdravotním postižením. • SPC – poradenské služby, specifika práce v předškolním věku • Pedagogické poradenství, zásady poradenské intervence • Vývojové zvláštnosti u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku • Školní zralost u dětí se zdravotním postižením • Možnosti pedagogické podpory
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 292 s. ISBN 978-80-210-3977-3. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test. Test sestává ze 40 otázek, 75% odpovědí musí být správně, účast na seminářích 70%.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.