VVm021 Contexts of Creation 2

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
VVm021/01: Tue 18:30–20:10 učebna 55, B. Rozbořil
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of the course students should be able: . to understand basic terms and concepts of (different)attitudes to problems in dispute (aesthetic and sociological as well); . to apply this knowledge to particular works of art or particular educational issues . to build one´s own coherent and experienced opinion
Syllabus (in Czech)
  • Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“, kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 2“ se zaměřují na aspekty poznání; odvíjejí se od antického konceptu mimesis, problému reprezentace a chápání realismu. Adornův výklad mimesis činí umění racionálním oponentem racionality: umění může být nástrojem prosazování pravdy, jakkoli vně vědeckého přístupu. Fikce ukazuje alternativy statu quo a je tedy jak kritickým tak utopickým příspěvkem k otázce „jak reálná je realita“. Sylabus: • Umění jako poznání – ale čeho? Kognitivní estetika (tkví hodnota umění v poznání, jež přináší?), mimesis a problém reprezentace; potenciál estetiky u Croce; umění a věda – shody/rozdíly (intuice, imaginace, fakta, teorie, hodnoty). • Jak pravdivá může být umělecká fikce (Lukács, Adorno)?; konstruujeme skutečnost nebo odhalujeme (moderní versus postmoderní epistemologie, Morin, Bachelard, Kuhn); formy vnímání - vnímání formy (schéma, forma, Gestalt) • Sociální podmíněnost poznání, funkce poznání pro celek; Symbolické univerzum a sociální struktura (Foucault), míra řádu ve skutečnosti (kontingence, heterogenita, ambivalence a konzistence nebo diskontinuita); informační společnost; • Elementy a formy vědění: příroční vědění versus Weltanschauung; symbol, (mýtus, rituál); ideologie, utopie a heterotopie, stupně (informace/vědění/moudrost viz Aristoteles) • Jazyk a myšlení; klasifikace rozlišovaných poznávaných kvalit a entit; Logos, jazykové hry (Wittgenstein); • Subjekt – objekt; osoba aneb poznej sám sebe; ironické vědění/myšlení a jeho oponenti; zvlčilá tvořivost - vědečtí podivíni. (grotesknost); umění jako výzkum
Literature
    required literature
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu (Symbol in childrenexpresion). 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 pp. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
    recommended literature
  • FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 8086429105. info
  • PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Edited by Helena Jarošová - Miloš Ševčík, Translated by Alena Bahníková. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 169 s. ISBN 802460213X. info
    not specified
  • MORIN, Edgar. Věda a svědomí. Přel. Ivana Holzbachová. Brno: Atlantis, 1995, 133 pp. ISBN 80-7108-108-6. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/VVm021