CJ3BP_JSy2 Současná česká syntax 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Žvaková (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_JSy2/01: Po 8:00–9:50 učebna 56
Předpoklady
CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2BP_JSy1 (Syntax českého jazyka I).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět následuje po Současné české syntaxi 1. Na analýzy věty jednoduché navazuje rozborem souvětí. Pozornost je věnována vysvětlování vztahů mezi větami v souvětí, různým kritériím klasifikaci vedlejších vět.
Cíle předmětu:
1. Vytvoření teoretických znalostí o souvětné stavbě a sémantice souvětí.
2. Vytvoření dovednosti znázornit stavbu jakéhokoliv souvětí, vysvětlit vztahy v souvětí, určit druhy vedlejších vět a poměry mezi hlavními větami.
3. Rozvoj dovednosti srovnat stavbu různých typů souvětí a objasnit paralelnost stavby věty jednoduché a souvětí.
Výstupy z učení
V závěru semestru mají být studenti schopni:
(a) analyzovat souvětí podřadné, souřadné a složité;
(b) vysvětlit vztahy v souvětí, určit druhy vedlejších vět a poměry mezi hlavními větami;
(c) znázornit stavbu jakéhokoliv souvětí;
(d) vysvětlit vztahy vět a souvětí v textu.
Osnova
  • 1. Odlišení věty jednoduché od souvětí podle stanovených kritérií.
  • 2. Spojování vět v souvětí. Spojovací výrazy, jejich charakteristika významová, slovnědruhová, syntaktická. Věta závislá, věta řídící.
  • 3. Věta hlavní a vedlejší. Kritéria rozlišení věty hlavní a věty vedlejší.
  • 4. Vztah věty závislé k větě řídící z hlediska vztahu obsahu věty závislé k přísudkovému slovesu věty řídící. Rozlišování tzv. spojených a zapojených větných propozic.
  • 5. Druhy souvětí.
  • 6. Juxtapozice. Odlišení souvětí s juxtaponovanými větami od souvětí souřadného. Souvětí podřadné.
  • 7. Parataktické spojení vět v souvětí. Významový poměr mezi paratakticky spojenými větami a jazykové prostředky jeho vyjádření. Paratakticky spojené věty hlavní a vedlejší.
  • 8. Hypotaktické vztahy v souvětí a prostředky jejich vyjádření. Typy hypotaktických vztahů v textu, jazykové prostředky jejich vyjádření.
  • 9. Kritéria klasifikace vedlejších vět v souvětí. Věta závislá ve valenčním poli přísudkového slovesa věty řídící.
  • 10. Souvětí složité, syntaktické vztahy v složitém souvětí. Typy složitých souvětí. Složité souvětí s vloženými větami závislými.
  • 11. Grafické znázornění stavby souvětí se zřetelem k souvětí složitému.
  • 12. Věta a text. Výpověď a promluva. Segmentace textu / promluvy. Textové / promluvové jednotky. Formální a významové vztahy mezi textovými jednotkami.
  • 13. Analýza tematicko-rematické posloupností v konkrétním textu s využitím znalostí o aktuálním členění výpovědi.
Literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Analýza textu zaměřená na významové vztahy mezi větami.
- Analýza souvětí a diskuse nad vybranými problémy; problémová metoda spojená s metodami kritického myšlení.
- Řízený rozhovor zaměření na eliminaci chyb.
Metody hodnocení
Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu zaměřeného na látku semináře v průběhu semestru.
Test obsahuje 30 dílčích úkolů, pro získání zápočtu musí student správně vyřešit 80 % z nich.
Bližší informace o tematických okruzích též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=801
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1213
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=801
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.