PdF:CJ3BP_JSy2 Současná česká syntax 2 - Informace o předmětu
CJ3BP_JSy2 Současná česká syntax 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Žvaková (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_JSy2/01: Po 8:00–9:50 učebna 56
- Předpoklady
- CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2BP_JSy1 (Syntax českého jazyka I). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět následuje po Současné české syntaxi 1. Na analýzy věty jednoduché navazuje rozborem souvětí. Pozornost je věnována vysvětlování vztahů mezi větami v souvětí, různým kritériím klasifikaci vedlejších vět.
Cíle předmětu:
1. Vytvoření teoretických znalostí o souvětné stavbě a sémantice souvětí.
2. Vytvoření dovednosti znázornit stavbu jakéhokoliv souvětí, vysvětlit vztahy v souvětí, určit druhy vedlejších vět a poměry mezi hlavními větami.
3. Rozvoj dovednosti srovnat stavbu různých typů souvětí a objasnit paralelnost stavby věty jednoduché a souvětí. - Výstupy z učení
- V závěru semestru mají být studenti schopni:
(a) analyzovat souvětí podřadné, souřadné a složité;
(b) vysvětlit vztahy v souvětí, určit druhy vedlejších vět a poměry mezi hlavními větami;
(c) znázornit stavbu jakéhokoliv souvětí;
(d) vysvětlit vztahy vět a souvětí v textu. - Osnova
- 1. Odlišení věty jednoduché od souvětí podle stanovených kritérií.
- 2. Spojování vět v souvětí. Spojovací výrazy, jejich charakteristika významová, slovnědruhová, syntaktická. Věta závislá, věta řídící.
- 3. Věta hlavní a vedlejší. Kritéria rozlišení věty hlavní a věty vedlejší.
- 4. Vztah věty závislé k větě řídící z hlediska vztahu obsahu věty závislé k přísudkovému slovesu věty řídící. Rozlišování tzv. spojených a zapojených větných propozic.
- 5. Druhy souvětí.
- 6. Juxtapozice. Odlišení souvětí s juxtaponovanými větami od souvětí souřadného. Souvětí podřadné.
- 7. Parataktické spojení vět v souvětí. Významový poměr mezi paratakticky spojenými větami a jazykové prostředky jeho vyjádření. Paratakticky spojené věty hlavní a vedlejší.
- 8. Hypotaktické vztahy v souvětí a prostředky jejich vyjádření. Typy hypotaktických vztahů v textu, jazykové prostředky jejich vyjádření.
- 9. Kritéria klasifikace vedlejších vět v souvětí. Věta závislá ve valenčním poli přísudkového slovesa věty řídící.
- 10. Souvětí složité, syntaktické vztahy v složitém souvětí. Typy složitých souvětí. Složité souvětí s vloženými větami závislými.
- 11. Grafické znázornění stavby souvětí se zřetelem k souvětí složitému.
- 12. Věta a text. Výpověď a promluva. Segmentace textu / promluvy. Textové / promluvové jednotky. Formální a významové vztahy mezi textovými jednotkami.
- 13. Analýza tematicko-rematické posloupností v konkrétním textu s využitím znalostí o aktuálním členění výpovědi.
- Literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Analýza textu zaměřená na významové vztahy mezi větami.
- Analýza souvětí a diskuse nad vybranými problémy; problémová metoda spojená s metodami kritického myšlení.
- Řízený rozhovor zaměření na eliminaci chyb. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu zaměřeného na látku semináře v průběhu semestru.
Test obsahuje 30 dílčích úkolů, pro získání zápočtu musí student správně vyřešit 80 % z nich.
Bližší informace o tematických okruzích též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=801 - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1213
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=801 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/CJ3BP_JSy2