PdF:CJp310 Kapitoly z didaktiky českého j - Informace o předmětu
CJp310 Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro střední školy
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 13:00–13:50 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je dovést studenta ke schopnosti užívat poznatků didaktiky českého jazyka jako uceleného vědního oboru, rozpoznat a odvodit vztahy k dalším lingvistickým, pedagogickým a psychologickým disciplínám, používat získané informace k rozvoji učitelských dovedností a na základě nabytých dovedností využívat učební metody pro výuku na střední škole. metody pro výuku na střední škole.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen prezentovat didaktiku českého jazyka jako ucelený vědní obor. Student dále rozpozná a odvodí vztahy k dalším lingvistickým, pedagogickým a psychologickým disciplínám. Student bude používat získané informace k rozvoji učitelských dovedností. Student si dokáže vytvořit vazby na studijní plány. Na základě nabytých dovedností student dokáže využívat učební metody pro výuku na střední škole.
- Osnova
- 1. Didaktika, její předmět a vztah k ostatním disciplínám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech. Cíl vyučování ČJ a slohu. 3. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. Didaktické zásady. 4. Osobnost učitele. 5. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 6. Vědomosti, dovednosti, návyky. 7. Vyučovací formy a metody. 8. Učební pomůcky.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
- Výukové metody
- Přednáška kombinovaná s následnou diskusí.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba pozornost při výkladu, aplikace poznatků.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/CJp310