FC2005 Didaktika fyziky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC2005/Kombi01: Pá 8. 3. 12:00–14:50 učebna 3, Pá 22. 3. 12:00–14:50 učebna 3, Pá 5. 4. 12:00–14:50 učebna 3, Pá 10. 5. 12:00–14:50 učebna 3, T. Miléř
FC2005/Prez01: St 14:00–15:50 učebna 3, St 17:00–17:50 učebna 3, T. Miléř
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o všech základních oblastech didaktiky fyziky; dále pak základní reproduktivní dovednosti didaktické transformace fyzikálních poznatků s dovedností práce se vzdělávacími cíli a výukovou technologií. Důraz je kladen mj. na motivační výukové techniky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:  porozumět vymezení didaktiky fyziky jako disciplíny, která integruje poznatky z fyziky, pedagogiky a pedagogické psychologie  realizovat základní etapy didaktické transformace fyzikálních obsahů  akceptovat didaktiku fyziky jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele fyziky.
Osnova
  • 1. Úvod – role didaktiky fyziky v přípravě učitele fyziky
  • 2. Fyzikální vzdělávání
  • 3. Vzdělávací cíle ve fyzice
  • 4. Vzdělávací obsahy ve fyzice
  • 5. Vzdělávací technologie ve fyzice
  • 6. Fyzikální experimenty ve fyzice
  • 7. Fyzikální úlohy ve fyzice
  • 8. Fyzikální učebnice
  • 9. ICT ve fyzice
  • 10. Diagnostika a klasifikace ve fyzice
  • 11. Výuka fyziky
  • 12. Aktuální problémy fyzikálního vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
  • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 121, 25. ISBN 8021013346. info
    doporučená literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960, 195 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 201 s. info
  • KAŠPAR, Emil, Jozef JANOVIČ a František BŘEZINA. Problémové vyučování a problémové úlohy ve fyzice. 1. vyd. Praha: SPN, 1982, 364 s. Odborná literatura pro učitele. info
    neurčeno
  • Základy přírodních věd v pokusech. Translated by Vladimír Šimša - Vladimír Roskovec. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 230 s. URL info
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 193 s. info
Výukové metody
přednášky a cvičení
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Zkouška má část písemnou a ústní. Individuální projekt.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.