PdF:FJ3010 Didaktika literárního textu - Informace o předmětu
FJ3010 Didaktika literárního textu
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. kombinované studium 4 hod. konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FJ3010/01: Čt 21. 2. 16:00–17:50 učebna 56, Čt 28. 2. 16:00–17:50 učebna 56, Čt 7. 3. 16:00–17:50 učebna 56, Čt 14. 3. 16:00–17:50 učebna 56, H. Kyloušková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá využitím literárního textu ve výuce francouzského jazyka k rozvoji komunikační kompetence žáků. Teoretická část se dotýká problematiky čtení v cizím jazyce, postavení literatury a literárního textu ve výuce cizích jazyků a faktorů ovlivňujících porozumění cizojazyčnému textu. V praktické části jsou na základě vybraných ukázek literárních textů představeny různé aktivity.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu studenti dokáží definovat problematiku čtení v cizím jazyce, vyjmenovat vhodnou frankofonní literaturu pro žáky základní školy, rozfázovat práci s textem na čtení s porozuměním, zvolit strategii čtení pro splnění předem daného úkolu na čtení s porozuměním, připravit aktivitu na čtení s porozuměním pro různé jazykové úrovně žáků, aplikovat své poznatky a dovednosti v praxi.
- Osnova
- 1. Lecture en classe de langue. Types et stratégies de lecture. 2. Facteurs influençant la compréhension du texte littéraire: Compétence du lecteur. Lexique. Anticipation. Redondance. 3. Phases de lecture: Préparation, Réception. Évaluation. 4. Activités: Quatrième de couverture. Exercices d'appariement. Puzzles. Censure ou caviardage. Expansion. Lecture de l'extrait par séquences. De l'incipit et l'excipit à la lecture d'une nouvelle.
- Literatura
- Albert, M.-C., & Souchon, M. (2000). Les textes littéraires en classe de langue. Paris: Hachette.
- Blondeau, N., Allouache, F., & Né, M.-F. (2004). La littérature progressive du français avec 600 activités. Paris: CLE International.
- Fiévet, M. (2013). Littérature en classe de FLE. Paris: CLE International.
- Kyloušková, H. (2007). Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Naturel, M. (1995). Pour la littérature, De l’extrait à l’œuvre. Paris: CLE International.
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (70%) a seminární práce. Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Upřesnění k ukončení předmětu: Studenti prezenční formy studia kromě aktivní účasti vypracují jeden metodický list ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím herních aktivit ve výuce francouzského jazyka na Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů. Jinak pracují samostatně na základě doporučené literatury a pokynů vyučujícího ve studijních oporách. Kontrola probíhá na základě vypracovaných písemných úkolů v průběhu semestru. Na závěr studenti zpracují 3 metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím literárního textu ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Pokud se aktivně zúčastní většiny seminářů, vypracují pouze jeden metodický list jako studenti prezenční formy studia. Další informace k průběhu a ukončení předmětu studenti naleznou ve Studijních materiálech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět se doporučuje jako příprava k SZZ.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/FJ3010