PdF:HV066 Didactics of ME (Secondary 2) - Course Information
HV066 Didactics of Music Education for Secondary Schools 2
Faculty of EducationSpring 2019
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (lecturer)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- HV066/01: Mon 10:00–11:50 učebna 21, M. Tomanová
- Prerequisites (in Czech)
- HV060 Didactics of ME (Secondary 1)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in Music (programme PdF, N-SS)
- Course objectives
- Based on the acquired practices in the field of vocal, instrumental, musical and listening activities, students are encouraged to create ethodical materials focused on individual educational units.
- Learning outcomes
- The student is able to apply theoretical knowledge and practical skills in real teaching and to reflect their realization. It will create a teacher portfolio with methodological materials suitable for young people aged 15-18. It will prepare a comprehensive thematic curriculum of music education in high school.
- Syllabus
- The seminar takes the form of practical creative workshops. Students present comprehensive projects that realize in a real-life seminar in high school. Then there will be a common reflection. Students will develop a thematic curriculum of music education in high school.
- Literature
- VAŇKOVÁ, Šárka. Projektová výuka v hudební výchově jako současný trend evropského a českého vzdělávání (Project Based Learning in Music as a Current Trend of European and Czech Education). In Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2012, Vzdělávání a dnešní společnost. 1st ed. Hradec Králové: Magnanimitas, 2012, p. 270-277. ISBN 978-80-904877-9-6. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka (Project teaching). In Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. první. Brno: MSD s.r.o, 2007, p. 57-81. ISBN 978-80-86633-93-0. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Dílo Bedřicha Smetany v kontextu hudebního vzdělávání (Work Bedřich Smetana in music education). In Musica viva in schola. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 35-43. ISBN 80-210-3796-2. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Specifika hudebního vzdělávání a školní praxe (The particularity of music education and school practice). In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sborník z konference konané 13. - 14. září 2004. 1. vydání. MU Brno: Janík T.; Mužík V.; Šimoník O., 2004, 4 pp. ISBN 80-210-3474-2. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Proměny hudební výchovy ve vztahu k současnému vývoji společnosti (Changeings of music education in contemporary society). In in: Musica viva in schola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1998, p. 20-22. ISBN 80-210-1918-2. info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Teaching methods
- Project creation, verification in practice, joint reflection, group work.
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky ke zkoušce: a) 80% aktivní účast v semináři; b) základní teorie z oboru didaktiky hudební výchovy pro střední školy; c) vypracovaný a realizovaný projekt; d) učitelské portfólio; e) vypracovaný tematický plán učiva hudební výchovy na střední škole.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/HV066