PdF:IPPk08 Školní pedagogika 2 – problémy - Informace o předmětu
IPPk08 Školní pedagogika 2 – problémy vyučování a učení
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPk08/OS01: Pá 1. 3. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 15. 3. 13:00–16:50 Lipka-pracoviště Rozmarýnek, Pá 29. 3. 10:00–11:50 učebna 24, 13:00–16:50 Lipka-Lipová, Pá 5. 4. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 26. 4. 10:00–11:50 učebna 24, H. Korvasová, P. Najvar
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Školní pedagogika 2 se zaměřuje na objasnění klíčových didaktických pojmů, obsahů a procesů vyučování a učení ve školní třídě; třídění a interpretaci klíčových didaktických jevů a zákonitostí a vymezení obecně platných didaktických principů. Seznamuje s teorií a praxí (a) školy jako instituce a organizace, (b) tvorby kurikula, (c) školní výuky - vyučování a učení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: používat s porozuměním základní odbornou terminologii, aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací; charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi; popsat a vysvětlit kurikulární činnosti učitele při zpracování plánu učiva pro několik vyučovacích jednotek; formulovat výukové cíle, učební úlohy různé kognitivní náročnosti a výukové strategie; vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva; ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
- Osnova
- 1. Škola jako instituce a organizace, její funkce, škola jako učební prostředí. 2. Proměny kurikula: cíle školního vzdělávání, jejich transformace. 3. Proměny kurikula: obsahy školního vzdělávání, jejich transformace od oborových obsahů ke znalostem a dalším dispozicím. 4. Vyučování a učení, aktéři a procesy. Přístupy k učení a utváření znalostí, role konceptů (vědeckých) a prekonceptů (žákovských). 5. Plánování v práci učitele - cíle a jejich místo v řízení výuky. Taxonomie výukových cílů. 6. Práce učitele s učivem: didaktická analýza učiva. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. 7. Reprezentace učiva v procesu vyučování a učení. Tvorba učebních úloh. 8. Vyučovací postupy, strategie a formy a jejich aplikace na 1. stupni ZŠ. 9. – 10. Praktické činnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Autentické učení. Problémová metoda a problémové vyučování. Projektová výuka. Kooperativní učení. 11. Didaktické prostředky/pomůcky. Učebnice. 12. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí. Analýza a reflexe výuky pro její zkvalitňování.
- Literatura
- HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární diskuse. Prezentace.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/IPPk08