IPPk08 Školní pedagogika 2 – problémy vyučování a učení

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk08/OS01: Pá 1. 3. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 15. 3. 13:00–16:50 Lipka-pracoviště Rozmarýnek, Pá 29. 3. 10:00–11:50 učebna 24, 13:00–16:50 Lipka-Lipová, Pá 5. 4. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 26. 4. 10:00–11:50 učebna 24, H. Korvasová, P. Najvar
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika 2 se zaměřuje na objasnění klíčových didaktických pojmů, obsahů a procesů vyučování a učení ve školní třídě; třídění a interpretaci klíčových didaktických jevů a zákonitostí a vymezení obecně platných didaktických principů. Seznamuje s teorií a praxí (a) školy jako instituce a organizace, (b) tvorby kurikula, (c) školní výuky - vyučování a učení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: používat s porozuměním základní odbornou terminologii, aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací; charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi; popsat a vysvětlit kurikulární činnosti učitele při zpracování plánu učiva pro několik vyučovacích jednotek; formulovat výukové cíle, učební úlohy různé kognitivní náročnosti a výukové strategie; vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva; ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Osnova
  • 1. Škola jako instituce a organizace, její funkce, škola jako učební prostředí. 2. Proměny kurikula: cíle školního vzdělávání, jejich transformace. 3. Proměny kurikula: obsahy školního vzdělávání, jejich transformace od oborových obsahů ke znalostem a dalším dispozicím. 4. Vyučování a učení, aktéři a procesy. Přístupy k učení a utváření znalostí, role konceptů (vědeckých) a prekonceptů (žákovských). 5. Plánování v práci učitele - cíle a jejich místo v řízení výuky. Taxonomie výukových cílů. 6. Práce učitele s učivem: didaktická analýza učiva. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. 7. Reprezentace učiva v procesu vyučování a učení. Tvorba učebních úloh. 8. Vyučovací postupy, strategie a formy a jejich aplikace na 1. stupni ZŠ. 9. – 10. Praktické činnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Autentické učení. Problémová metoda a problémové vyučování. Projektová výuka. Kooperativní učení. 11. Didaktické prostředky/pomůcky. Učebnice. 12. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí. Analýza a reflexe výuky pro její zkvalitňování.
Literatura
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
Výukové metody
Přednáška, seminární diskuse. Prezentace.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.