PdF:SOp182 Základy speciální pedagogiky 2 - Informace o předmětu
SOp182 Základy speciální pedagogiky 2 somatopedie
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp182/01: každý sudý čtvrtek 18:00–19:50 učebna 56, E. Dostalová, I. Fialová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Základy speciální pedagogiky - Somatopedie Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy oboru somatopedie: předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství. Po úspěšném absolvování se student bude dobře orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Dovede charakterizovat jednotlivé druhy tělesného postižení. Student se bude orientovat v oblasti poradenství a speciálně pedagogické diagnostiky tělesně postižených.
- Výstupy z učení
- Student zná základní terminologii a klasifikaci pohybových vad. Studnet zná základní specifika dle typu postižení a etiologie.
- Osnova
- Osnova: 1.Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová, Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední). 4. Integrace a inkluze tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (NÚV, SPC, PPP, SVP). 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách. 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 9. Epileptický syndrom. 10. Specifika práce s chronicky nemocnými. 11. Klasifikace pohybových vad. 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie). 14. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj. 15. Dětská obrna (infekční obrna) (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba. 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy). 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. 21. Specifika edukace s tělesně postiženými. 22. LMD , charakteristika, vliv na psychický vývoj. 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy. 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory).
- Literatura
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 s. Tisk MSD, spol.s.s.o. ISBN 978-80-210-5591-9. info
- VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006, s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Výuka bude doplněna vhodnými dokumentárními filmy, př. přednáškou odborníka z praxe.
- Metody hodnocení
- Anotace publikace z oboru somatopedie. Písemný test, obsahuje 30 otázek. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Upřesňující informace (akualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SOp182