PdF:SP4RC_MSP3 Methodology - Lower Primary Sc - Course Information
SP4RC_MSP3 Methodology - Lower Primary Schools for Pupils with Special Needs 3
Faculty of EducationSpring 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/1.3. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Markéta Olbertová (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4RC_MSP3/OS01: Sat 9. 3. 8:00–15:50 centrum, Fri 29. 3. 8:00–15:50 učebna 60, M. Olbertová
- Prerequisites (in Czech)
- Absolvování předmětu Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The aim of this course is to acquire basic knowledge of intervention approaches and strategies in education of pupils with special educational needs in the environment of the inclusive school and the environment of schools for pupils with special educational needs. After completing the discipline, the student will be able to manage interventions and approaches for pupils with special educational needs in the context of inclusive didactics.
- Learning outcomes
- After completing the discipline, the student will be able to manage interventions and approaches for pupils with special educational needs in the context of inclusive didactics.
- Syllabus
- 1)Individualization and differentiation in education. Specifications of work with heterogeneous class. Communicative skills. 2)Inclusive didactics in the education process 3) Education and teaching methodology for students with intellectual disabilities 4) Education and teaching methodology for students with hearing impairment 5) Education and teaching methodology for students with physical impairments 6) Education and teaching methodology for students with visual impairments 7)Education and teaching methodology for students speech impairments 8) Education and teaching methodology for students with specific learning difficulties 9) Education and teaching methodology for students with autism spectrum disorders 10) Education and teaching methodology for students with multiple disabilities 11) Education of socially disadvantaged pupils. 12) Support measures in the educational process
- Literature
- CASEOVÁ, C., DATLOYOVÁ, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995
- TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. (Specific Features in teaching Pupils with Special educational Needs in an Inclusive Learning Environment in Primary Schools.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 pp. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 279 pp. ISBN 978-80-210-6678-6. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage with Focus on Children of Roma Origin in Early Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 pp. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006th ed. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Individuals with Profound and Multiple Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 94 s. ISBN 8024402505. info
- NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Translated by Gisela Kubrichtová. Čes. vyd. 1. Praha: ISV, 1998, 119 s. ISBN 8085866269. info
- Teaching methods
- interactive ectures
- Assessment methods
- Lecture, exam; written test - to pass the test is necessary 65% of correct answers participation 50%
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SP4RC_MSP3