PdF:SPKDC_PEDI Pediatrie - Informace o předmětu
SPKDC_PEDI Pediatrie
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu (prezenčně i na internetu). Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládají se alespoň základní znalosti morfologických a fysiologických poměrů v lidském organismu na středoškolské úrovni. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové momenty, nutné k porozumění (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu informačních zdrojů k následující přednášce. Pomocí samostudia z doporučené odborné i populárně vědecké literatury lze učivo osvěžit a lépe fixovat. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. V případě, že si z nabízeného programu nezvolí žádnou oblast, bude vyučující systematicky přednášet obtížné a podstatné partie látky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- K hlavním cílům výuky patří seznámení posluchačů s riziky a chorobami dětského věku, vč. období pre- a perinatálního, s možnostmi včasné prevence, diagnostiky a léčby. Důraz je kladen na brzké odhalení zdravotních problémů, týmovou spolupráci pedagogů s jinými specialisty, rychlé a účelné rozhodování v případech nouze. Jednotlivé patologické jednotky jsou probírány z hlediska rizikových faktorů, etiologie, symptomů, vývoje, klinického obrazu, komplikací, důsledků a prognózy s informacemi o možných způsobech prevence, léčby, pedagogické intervence. Stručný obsah předmětu: Růst a vývoj dítěte, jeho poruchy-období dětského věku a jejich charakteristika-dědičnost a prostředí, zevní a vnitřní příčiny onemocnění-anomálie a vývojové vady-rizikový novorozenec-patologie výměny látek a energie-onemocnění žláz s vnitřní sekrecí- onemocnění srdce a cévního systému-krevní choroby-nádorová onemocnění-onemocnění zažívacího ústrojí-choroby dýchacích orgánů-nemoci ledvin a močových cest-poruchy imunity a alergická onemocnění-infekční nemoci-syndrom CAN-úrazy-význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - popsat základní rizikové a protektivní faktory, které mají vliv na zdraví dítěte, - znát základy anatomie a fysiologie dětského organismu, - znát základní onemocnění dětského věku a možnosti jejich prevence, - popsat fyzický a psychický vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích, - aplikovat základy laické první pomoci v naléhavých situacích.
- Osnova
- 1. Zdraví, jeho definice, kvality. Zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví 2. Prevence a její dělení, profylaxe, ochrana a podpora zdraví 3. Základní poznatky z genetiky člověka: pojmosloví, normální a patologický karyotyp 4. Numerické a strukturální odchylky v karyotypu, mutace, monogenní a polygenní dědičnost 5. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. pre- a perinatální péče 6. Období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní asociální rizika, možnosti ochrany 7. Rizikový novorozenec-definice, význam, příčiny, prevence, léčba 8. Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie 9. Zdraví, jeho definice, kvality. Zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví 10. Prevence a její dělení, profylaxe, ochrana a podpora zdraví 11. Základní poznatky z genetiky člověka: pojmosloví, normální a patologický karyotyp 12. Numerické a strukturální odchylky v karyotypu, mutace, monogenní a polygenní dědičnost 13. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. pre- a perinatální péče 14. Období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní asociální rizika, možnosti ochrany 15. Rizikový novorozenec-definice, význam, příčiny, prevence, léčba 16. Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie 17. Nejčastější choroby, ohrožující novorozence, pre-, peri- a postnatální komplikace 18. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, vrozené metabolické poruchy 19. Hypotalamo-hypofyzární systém, jeho funkce a význam; periferní endokrinní žlázy-norma a patologie 20. Nejčastější respirační onemocnění-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba 21. Onemocnění srdce a krevního oběhu - přehled, diagnostika, prevence, léčba 22. Choroby krve-přehled, diagnostika, prevence, léčba 23. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba 24. Poruchy vývoje čelisti, nemoci zubů, rozštěpy rtu a patra 25. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba 26. Anomálie a vývojové vady ledvin, hydronefrosa, infekce močových cest, pomočování, nefrotický syndrom, močové kameny, selhání ledvin 27. Poruchy imunity, vrozené a získané defekty 28. Alergie obecně, běžnější patologické jednotky, jejich rozvoj, diagnostika, ovlivnění 29. Obecné zákonitosti vzniku, šíření a prevence infekcí (epidemiologický řetězec), očkování, podávání protilátek-výhody a rizika 30. Nejčastější infekční choroby dětského věku (respirační, alimentární, přenosné krví, přímým kontaktem aj.), jejich etiologie, léčba a prevence 31. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče 32. Problematika týraného a zneužívaného dítěte (syndrom CAN), základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence 33. Dětské úrazy a jejich prevence.
- Literatura
- povinná literatura
- ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 91 stran. ISBN 802103811X. info
- MRZENA, Bohuslav. Pediatrie : vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 109 stran. ISBN 9788073151829. info
- ZUCHOVÁ, Barbora, Radek TURIN, Martin SEBERA, Zdeňka KUBÍKOVÁ a Petr ZAORAL. První pomoc. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. URL info
- doporučená literatura
- HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 150 s. ISBN 8070443219. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
- KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004, 1136 s. ISBN 80-7262-235-8. info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 60 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 40 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Okruhy ke zkoušce: 1. Vliv zevních a vnitřních faktorů na zdraví 2. Chromosomální aberace 3. Monogenní dědičnost 4. Polygenní (multifaktoriální) dědičnost 5. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění 6. Novorozenecké období, jeho charakteristika, význačná rizika 7. Kojenecké období, jeho charakteristika, význačná rizika 8. Období batolete, jeho charakteristika, význačná rizika 9. Předškolní věk, jeho charakteristika, význačná rizika 10. Školní věk, jeho charakteristika, význačná rizika 11. Dorostový věk, jeho charakteristika, význačná rizika 12. Rizikový novorozenec 13. Novorozenecká žloutenka 14. Respirační onemocnění novorozenců 15. Intrakraniální (nitrolební) krvácení 16. Poruchy energetického metabolismu 17. Cukrovka 18. Vrozené metabolické poruchy 19. Funkce a význam hypofýzy 20. Štítná žláza, přístitná tělíska, nadledviny, pohlavní žlázy-význam a poruchy 21. Respirační onemocnění-obecné principy, prevence 22. Rýma, chřipka, otitida, sinusitida 23. Adenoidní vegetace, zvětšené krční mandle 24. Angína, spála a jejich možné následky 25. Onemocnění hrtanu, průdušnice, průdušek 26. Plicní záněty, zánět pohrudnice 27. Opakované infekce dýchacích cest, mukoviscidosa 28. Onemocnění srdce a krevního oběhu - přehled 29. Choroby červené krevní řady 30. Choroby bílé krevní řady 31. Choroby destičkové krevní řady, poruchy srážlivosti krve 32. Nádorová onemocnění – přehled 33. Poruchy vývoje čelisti, nemoci zubů, rozštěpy rtu a patra 34. Onemocnění jícnu a žaludku 35. Onemocnění střev 36. Zvracení, zácpa 37. Malabsorpce – obecně 38. Coeliakie, intolerance bílkoviny kravského mléka 39. Onemocnění slinivky, jater a žlučníku 40. Anomálie a vývojové vady ledvin, hydronefrosa 41. Infekce močových cest, pomočování 42. Nefrotický syndrom, močové kameny 43. Akutní a chronické selhání ledvin 44. Poruchy imunity – obecně 45. Vrozené a získané defekty imunity 46. Alergická rýma, průduškové asthma, atopický ekzém 47. Alergické projevy na kůži, spojivce, polysystémové alergie 48. Alergické projevy v trávicím ústrojí, autoimunitní choroby 49. Obecné zákonitosti vzniku, šíření a prevence infekcí (epidemiologický řetězec) 50. Plané neštovice, afty, infekční mononukleosa 51. Virové hepatitidy 52. Salmonelosy, úplavice 53. Záněty mozku a mozkových blan, lymeská boreliosa 54. Zavšivení a svrab, roupi 55. Škrkavky a tasemnice 56. Infekční onemocnění kůže 57. Význam rodiny pro dítě 58. Pediatrické aspekty náhradní rodinné péče 59. Problematika týraného a zneužívaného dítěte 60. Dětské úrazy a jejich prevence Literatura ke studiu 1. BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. Praha: Grada Publishing, 2001, 74 s. ISBN 80-247-0099-9. 2. MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: PdF UJEP Ústí nad Labem, 2000, 150 s. ISBN 80-7044-321-9. 3. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000, 91 s. ISBN 80-210-2327-9. 4. HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte: rané fáze lidské ontogenéze. Praha: Karolinum, 1998, 93 s. ISBN 80-7184-644-9. 5. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. 6. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002, 270 s.ISBN 80-7184-867-0. 7. MALÁ, H., KLEMENTA, J. Biologie dítěte a dorostu. Praha: SPN, 1985, 206 s.ISBN-. 8. PARKER, S. Lidské tělo. Praha: Fortuna Print, 2001, 240s. ISBN 80-86144-67-4. 9. SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE. Zdraví 21-Zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR, 2001, 147s., ISBN 80-85047-49-5. 10. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha:Scientia, 2002, 56s.+85 schémata, ISBN 80-7183-257-X. 11. VONDRÁČEK, M. a kol. Kapitoly ze zdravotní výchovy. Praha: Fortuna,1992, 117s.ISBN 80-85298-85-6. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPKDC_PEDI