SPKD_PIP1 Counseling, Diagnosis and Intervention in Education of Students with Intellectual Disabilities I.

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/1.3. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the pedagogy of persons with mental retardation as science. Students will be able to define the concept of mental retardation , etiologz, define the personality of individuals with mental disabilities by degrees of mental retardation. Students will be able to focus on issue of intervention individuals with intellectual disability preschoolers. To acquire basic knowledge about Down syndrome , PAS , symptomatic disorder, intervention services including preschoolers . Students will understand the special pedagogical diagnosis preschool age.
Syllabus
  • Education of people with mental disabilities as a scientific discipline . Concept, object , objective position in the science system . Characteristics, etiology , definitions and classifications of mental retardation . Specifics of the personality of a child with mental disabilities in preschool age. Down syndrome, PAS and the issue of intervention in the preschool period . Symptomatic speech disorders . The structure and content of education of children with mental disabilities in preschool period . Advisory services provided to children in the preschool age . Special education diagnosis and intervention to children with mental disabilities in the preschool age .
Literature
    required literature
  • Downův syndrom pro lepší budoucnost
  • NOVÁKOVÁ, Jana. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání (Biodromal development of individuals with autism spectrum disorders in the context of support and education). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 286 pp. ISBN 978-80-210-6661-8. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Preschool Education of Children with Special Educational Needs). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice (An Analysis of School Curricula and Teaching Process in Elementary Schools Practice in the Czech Republic). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 232 pp. ISBN 978-80-210-5646-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Inclusive Education – Provisions for Different Age Groups and Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 386 pp. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN and Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 243 s. ISBN 9788073673192. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Druhé vydání. Brno: Paido, 2007, 178 stran. ISBN 9788073151577. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006, 200 pp. ISBN 80-7367-060-7. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 206 stran. ISBN 8071788139. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • VALENTA, Milan and Oldřich MÜLLER. Psychopedie :[teoretické základy a metodika]. 1. vyd. Praha: Parta, 2003, 443 s. ISBN 80-7320-039-2. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
  • BAJO, Ivan and Štefan VAŠEK. Pedagogika mentálne postihnutých :psychopédia. 1. vyd. Bratislava: Sapientia, 1994, 251 s. ISBN 80-967180-1-0. info
  • DOLEJŠÍ, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1983, 222 s. info
Teaching methods
Teaching methods is a seminar attendance is mandatory , group work. Discussion.
Assessment methods
Written exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SPKD_PIP1