SZ1049a Introduction to Health Education

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radim Slaný (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková
Supplier department: Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, students should be able to:
- Interpret basic Health Education conceptions
- Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
- Motivate fo health support
- Realize health support programmes
Syllabus
  • 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 2020, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: stressful situations, mental health disorders, drug and alcohol abuse, smoking, eating mental disorders... 5.) Didactic domain: Health support programmes
Literature
    required literature
  • http://www.who.int/en/
    not specified
  • Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
  • Zdraví 2020 : osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Translated by Jan Holčík - Karel Zástěra. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, 182 s. ISBN 9788085047486. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Přehled anotací 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví (Abstract s Overview 4th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21, 36th International Conference on Children s and Younth s Health Promotion). Miroslav Janda, Petr Kachlík, Věra Kernová, Vladislav Navrátil. In 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže. 2008. ISBN 978-80-7392-044-9. info
  • MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ, Marek TRÁVNÍČEK and Jaroslav VRBAS. Výzkumný záměr Škola a Zdraví 21: dílčí projekt tělesné výchovy (Research Intent School and Health 21: partial project of physical education). In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2005, p. 108-108, 11 pp. ISBN 80-210-3863-2. info
  • HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století (Health 21. Definition of main concepts. Introduction to the European health strategy. Health for all in the 21st century.). 1st ed. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 pp. ISBN 80-85047-33-0. info
  • HOLČÍK, Jan. Program Světové zdravotnické organizace "Zdraví 21" jako výzva ke společné cestě ke zdraví, sdílené odpovědnosti a tvůrčímu partnerství (Program WHO Health 21 as a Motivation to Social Responsibility and Creative Partnerships). Zdravotnictví v České republice. Praha: Asociace pro rozvoj sociálního lékařství, 2001, vol. 4, 1-2, p. 2-4. ISSN 1213-6050. info
  • JOYEUX, Henri. City, sexualita, AIDS : sexuální výchova od 13 do 15 let. Translated by J. Švancarová. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 73 s. ISBN 80-7178-004-9. info
  • SIELERT, Uwe. Sexuální výchova :kniha netradičních metod výuky. Translated by Jan Brázdil - Nataša Brázdilová. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 279 s. ISBN 80-85573-36-9. info
Teaching methods
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Assessment methods
Written test consisting of 20 questions. If they answer 17 questions correctly, they pass the test.
Language of instruction
English
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SZ1049a