SZ2BK_SZP2 Sebezkušenostní příprava na profesi 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin (2 x 180 minut). 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BK_SZP2/01: So 11. 5. 10:00–13:50 učebna 75, J. Nehyba
SZ2BK_SZP2/02: So 27. 4. 9:00–12:50 učebna 75, L. Škarková
SZ2BK_SZP2/03: So 27. 4. 9:00–12:50 učebna 38, P. Svojanovský
Předpoklady
SZ2BK_SZP1 Sebezkušenost profese 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Jiné omezení: jednotlivé seminární skupiny mají kapacitu 15 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• Umožnit studentům reálnou sebezkušenost s vybranými tématy (viz témata semináře) osobnostního a profesního rozvoje skrze zkušenostní učení s důrazem na reflexi. • Vést studenty k postupnému přebírání odpovědnosti za vlastní proces učení. Student po skončení semináře bude: • lépe rozumět vlastnímu procesu sebereflexe ve vztahu k vybraným oblastem (viz témata semináře) • mít více prozkoumaná vybraná témata osobnostního rozvoje a profesního rozvoje (viz témata semináře)
Osnova
  • 1. Úvod (předrámování semináře) 2. Vztahy učitel-žák-učivo (náhled na subjektivní pojetí výuky) 3. Reflexe tématu vybraného studenty 4. Nácvik propojení zkušeností s vybranou teorií 5. Seznámení s procesem reflexe praxe 6. Hodnocení osobního přínosu semináře pro další studium a profesní praxi
Literatura
  • ROBINSON, K., & ARONICA, L. Ve svém živlu: najděte sami sebe a změňte svůj život. Brno: BizBooks. 2013.
  • Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh.
  • STEPHENS, Dale J. Vzdělávejte se po svém. Brno: Flow, o.s. 2013.
  • BUCKLER, Scott a Paul CASTLE. Psychology for teachers. Los Angeles: Sage, 2014, xxiv, 363. ISBN 9781446211144. info
  • LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace : jak přestat odkládat a začít žít naplno. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2013, 271 stran. ISBN 9788087270516. URL info
  • WAITZKIN, Josh. The art of learning : an inner journey to optimal performance. 1st pbk. ed. New York: Free Press, 2008, xxi, 265. ISBN 9780743277464. info
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
Výukové metody
Facilitace zkušenostního učení ve skupině s důrazem na reflexi pomocí vybraných metod, které berou v potaz celou osobu učícího (kognitivní, afektivní a konativní aspekty; explicitní i tacitní dimenzi znalostí). Jedná se např. o metody systemické modelování, koučování, aj.
Metody hodnocení
pravidelná docházka studenta na seminář
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.