PdF:SZ6082 Zpracování a analýza kvalitati - Informace o předmětu
SZ6082 Zpracování a analýza kvalitativních dat pro závěrečné práce
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 21. 2. 9:00–11:50 učebna 73, Čt 28. 2. 9:00–11:50 učebna 73, Čt 7. 3. 9:00–11:50 učebna 73
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Jiné omezení: Předmět bude otevřen pouze pokud se do něj zaregistruje do začátku semestru min. 10 studentů. - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Český jazyk a literatura (program PdF, N-SS)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-FI)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-HPS)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost (program PdF, B-FI)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-SS)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (angl.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je prohloubit praktické dovednosti studujících v oblasti kvalitativní analýzy dat na pozadí souvisejících teoretických předpokladů. Očekává se, že studující budou pracovat s kvalitativními daty (nahrávky rozhovorů, vyučovacích hodin apod.), která budou v rámci kurzu analyzovat pro potřeby své závěrečné, bakalářské nebo diplomové práce. Kurz se zaměřuje na vybrané aspekty sběru dat (výběr respondentů, vstup do terénu, pobyt v terénu, pořizování záznamu, etické otázky) a následné práce s nimi (různé techniky transkripce, kódování, interpretace a analýzy pomocí vybraných softwarových nástrojů). Pozornost bude věnována též tvorbě výzkumné zprávy, výběru datových úryvků, problematice zobecnění a roli teorie při interpretaci dat v různých tradicích kvalitativního výzkumu. Konkrétní výzkumné tradice a postupy budou vybrány na základě potřeb studujících a zaměření jejich prací (například narativní výzkum, etnografie, zakotvená teorie, konverzační analýza).
- Výstupy z učení
- Absolvent kurzu porozumí základním principům a postupům pořizování kvalitativních dat a jejich analýzy ve vybrané výzkumné tradici, včetně souvisejících etických otázek. Bude schopen pro vybraný problém navrhnout plán výzkumu, pojmenovat východiska a zvolit vhodný postup sběru dat, pořídit kvalitativní data (např. nahrávku vyučovací hodiny, rozhovor s žákem), pořízená data zpracovat (např. transkribovat, kódovat, interpretovat a analyzovat) a sepsat alespoň část závěrečné zprávy. Absolvent kurzu bude schopný ústně a písemně prezentovat výsledky své práce v souladu s požadavky kladenými na postupy v kvalitativním výzkumu ve vybrané tradici (např. věrohodnost, přesvědčivost, přesnost, dopad na komunitu).
- Osnova
- Hlavní témata (uvedená osnova je orientační, výběr a pořadí témat bude upřesněno s ohledem na potřeby a zaměření studujících) Sezení 1: Představení témat studentů, sdělení požadavků. Nástin kvalitativně orientovaných výzkumných přístupů. Sběr dat v kvalitativním výzkumu (např. rozhovor a pořizování videozáznamu výuky): východiska, příprava, realizace, etické otázky. Problematika transkripce v kvalitativním výzkumu, transkripční konvence, softwarové nástroje. Nástin analýzy dat, vztah mezi transkripcí a analýzou dat. Sezení 2: Kódování, interpretace a analýza dat. Typy kódování a kódů, softwarové nástroje umožňující kvalitativní kódování, nácvik vybraných technik kódování a souvisejících analytických postupů (konstantní komparace, tvorba kategorií/témat, vztahy mezi kódy, tvorba typologií případů). Specifika práce s nahrávkou, vybrané nástroje pro synchronizaci transkriptu a nahrávky, mikroanalýza vybrané sekvence, vytváření sbírky úryvků, nácvik vybraných technik a analytických postupů. Sezení 3: Příprava zprávy z kvalitativního výzkumu: možnosti zpracování, práce s datovými úryvky, práce s teorií, struktura výzkumné zprávy. Problematika zobecnění ve vybraných tradicích kvalitativního výzkumu. Požadavky kladené na kvalitativní výzkumnou zprávu (např. věrohodnost, přesvědčivost, přesnost, dopad na komunitu). Ústní prezentace zjištění a obhajoba práce.
- Literatura
- Pomerantz, A., & Fehr, B. J. (2011). Conversation analysis: An approach to the analysis of social interaction. In T. A. van Dijk (Ed.), Discourse studies: A multidisciplinary introduction (2. vyd., s. 165–190). London: Sage.
- Řiháček, T., Čermák I., & Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
- Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: Guilford Press.
- Walford, G. (ed.). (2008). How to do Educational Ethnography. London: Tufnell Press.
- TŮMA, František. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2016, roč. 26, č. 3, s. 415-441. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-415. URL info
- DELAMONT, Sara. Key themes in the ethnography of education : achievements and agendas. 1st pub. London: Sage, 2014, xi, 225. ISBN 9781412901598. info
- ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
- EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Second edition. Chicago: University of Chicago Press, 2011, xxiii, 289. ISBN 0226206831. info
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- HAVE, Paul ten. Doing conversation analysis. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2007, x, 246. ISBN 9781412921756. info
- CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 2nd ed. Upper Saddle River: Pearson, 2005, xvi, 623. ISBN 013112790X. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- Qualitative research : theory, method and practice. Edited by David Silverman. 2nd ed. London: Sage Publications, 2004, xiii, 378. ISBN 076194933X. info
- KUČERA, Miloš. Školní etnografie : přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992, 28 s. info
- Výukové metody
- Seminář, praktická cvičení, individuální práce.
- Metody hodnocení
- Požadavky na ukončení semináře: Student se aktivně zúčastní seminářů. V zadaném termínu předloží výzkumnou zprávu, ve které představí cíle, výzkumné otázky, postupy a výsledky svého výzkumu (přesné zadání včetně struktury a rozsahu bude upřesněno na prvním sezení). Při závěrečném kolokviu studenti stručně představí výsledky své práce a budou adekvátně reagovat na položené dotazy, čímž prokáží svou orientaci ve vybrané problematice kvalitativního výzkumu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SZ6082