PdF:ZS1MK_CjR2 Jazykový rozbor 2 - Informace o předmětu
ZS1MK_CjR2 Jazykový rozbor 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Meitnerová (cvičící)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_CjR2/OS01: Pá 1. 3. 13:00–15:50 učebna 20, Pá 15. 3. 13:00–15:50 učebna 1, Pá 22. 3. 13:00–14:50 učebna 7, A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem výběrového semináře je práce s textem:
(a) prohloubení schopnosti pracovat s texty různých stylových oblastí a analyzovat v nich prostředky všech jazykových rovin jako součástí celku;
(b) prohloubení schopnosti samostatného stanovení postupu analýzy různých jazykových rovin vybraného textu;
(c) vytvoření schopnosti zvolit vhodný text pro vysvětlení nebo procvičení dílčích rozborů i rozboru komplexního. - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že v závěru semestru:
(a) student je schopen uplatnit vědomostí a dovedností z fonetiky a fonologie, tvoření slov a stavby slova, morfologie a syntaxe (klasické i valenční), stylistiky při komplexním rozboru textu;
(b) student je schopen zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu;
(c) student dokáže prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách mateřského jazyka, a to jak v části jazykové, tak i slohové (i literární). - Osnova
- 1. Komplexní jazykový rozbor textu.
- 2. Syntaktické vztahy a jejich vyjadřování.
- 3. Souvětí. Jeho druhy. Rozbor složitého souvětí.
- 4. Slovní druhy a jejich skladební funkce.
- 5. Funkce lexikálních jednotek v textu, významové vztahy mezi nimi.
- 6. Vybrané tvaroslovné jevy v textu. Tvoření jazykově správných tvarů slov.
- 7. Slovotvorná analýza a rozbor stavby slova. 8. Pravopisné a výslovnostní problémy v souvislém textu.
- Literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Výukové metody
- - Analýta textu: společná a individuální práce
- Řízený rozhovor při společné činnosti - analýze textu.
- Diskuse konkrétních problémů textové analýzy a rozboru.
- Individuální ověřování. - Metody hodnocení
- Podmínkou pro získání zápočtu je zvládnutí písemného testu, který obsahuje praktické úkoly dané osnovou předmětu.
Test zahrnuje cca 30 dílčích úkolů, student potřebuje zodpovědět správně 20 z nich. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1020
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1MK_CjR2