PdF:Ze0267 Výzkum v geografickém vzdělává - Informace o předmětu
Ze0267 Výzkum v geografickém vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 8 hod. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty pro doktorské studium didaktiky geografie na PdF MU, případně zdokonalit výzkumné kompetence studentů učitelství zeměpisu. Předmět ukazuje specifika výzkumu v geografickém vzdělávání a představuje jeho základní tematické oblasti a přístupy.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Utvořit si představu o výzkumné práci v rámci doktorského studia Didaktika geografie PdF MU;
porozumět základním principům pedagogické empirické metodologie;
zvolit si a rozpracovat vlastní relevantní a kompetitivní výzkumný projekt, který bude možné použít při přijímacím řízení do doktorského studia na PdF MU;
zdůvodnit a prezentovat jasně a strukturovaně výzkumný problém. - Osnova
- Význam, specifika a využití výzkumu v geografickém vzdělávání.
- Hlavní témata výzkumu v geografickém vzdělávání.
- Zdroje výzkumu v geografickém vzdělávání: mapování dosavadního stavu poznání.
- Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice geografie (případové studie, akční výzkum, etnografické přístupy, hermeneutika, metaanalýzy aj.).
- Výběr vlastního tématu a cíle výzkumu, zdůvodnění jejich relevance.
- Literatura
- povinná literatura
- ROBERTS, M. (2010). What is “evidence-based practice” in geography education? International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 91–95
- CATLING, S. (2010). Sources of evidence for conducting research in geography education. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 97–101.
- BEDNARZ, S. W., HEFFRON, S., & HUYNH, N. T. (2013). A road map for 21st century geography education: Geography education research. Washington: Association of American Geographers
- doporučená literatura
- ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2015). Didaktika geografie: proměny identity oboru. In I. Stuchlíková & T. Janík, et al., Oborové didaktiky v České republice: bilance a perspektivy (s. 259–288). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210- 7769-0.
- Studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geography; Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik./Journal of Geography Education; Geography in Higher Education
- Výukové metody
- Informativní část, konzultace, skupinová diskuse, prezentace. Část výuky probíhá v přímé skupinové formě, hlavní část jako individuální příprava.
- Metody hodnocení
- Odevzdání projektu doktorské disertační práce.
Znalost uvedených okruhů z metodologie. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/Ze0267