CJ2BP_LTL1 Teorie literatury pro učitele 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi. Cílem předmětu je pomoci studentům při osvojování metod literární vědy a poznávání zásad literárněvědné práce. Výsledkem semináře je písemná seminární práce: analytická studie v rozsahu cca 10 normostran (18 000 znaků). Studenti se zabývají rozborem současné české prózy podle vlastního výběru. Své analýzy prezentují nejprve formou ústního referátu, v závěru semestru pak odevzdávají písemnou podobu seminární práce.
Osnova
  • 1. Literatura oboru a podmínky získání zápočtu.
  • 2. Teorie vyprávění.
  • 3. Prostor a čas v literárním díle.
  • 4. Kompozice: interpretační analýzy uměleckého textu.
  • 5. Teorie postavy.
  • 6. Teorie interpretace.
  • 7. Motivická výstavba literárního díla.
  • 8. Stylistická analýza.
  • 9. Intertextualita.
  • 10. Intepretace a rozbory vybraných děl.
Literatura
  • HRABÁK, Josef. K morfologii současné prózy. Vyd. 1. Brno: Blok, 1969, 196 s. info
  • JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
  • VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • VODIČKA, Libor, Jiří ZIZLER, Petr HRUŠKA a Lubomír MACHALA. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008, 738 s. Česká literatura. ISBN 978-80-200-1630-0. info
  • HOLÝ, Jiří. Možnosti interpretace :česká, polská a slovenská literatura 20. století. 1. vyd. Olomouc: Periplum, 2002, 293 s. ISBN 80-86624-02-1. info
  • TODOROV, Tzvetan. Poetika prózy. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2000, 333 s. ISBN 80-86138-27-5. info
  • HOLÝ, Jiří. Český Parnas : literatura 1970-1990 : interpretace vybraných děl 60 autorů. Vyd. v GLX 1. Praha: Galaxie, 1993, 405 s. ISBN 808520407X. info
Výukové metody
Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce: analytické studie v rozsahu cca 10 normostran (18 000 znaků). Studenti se zabývají rozborem současné české prózy podle vlastního výběru. Své analýzy prezentují nejprve formou ústního referátu, v závěru semestru pak odevzdávají písemnou podobu seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.