PdF:GPm004 Didaktika galerijní pedagogiky - Informace o předmětu
GPm004 Didaktika galerijní pedagogiky 2 – metodika a praxe
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Búciová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Magda Strouhalová (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–13:50 ateliér 18A
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S) (2)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s metodikou galerijní pedagogiky. Na jednotlivých příkladech z praxe bude demonstrované, jak se program pro jednotlivé cílové skupiny tvoří, jaká jsou jeho specifika a jaká jsou úskalí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v metodologii galerijní pedagogiky;
- vypracovat scénáře animačního programu pro jednotlivé cílové skupiny;
- navrhnout a vytvořit pracovní nebo tvořivé listy; - Osnova
- - Úvodní hodina – seznámení se s náplní předmětu, požadavky k úspěšnému ukončení předmětu, metodika galerijní pedagogiky, sestavení metodiky – tvorba programu;
- - Animační programy x fungování školy, návaznost na RVP (mezipředmětové vazby, klíčové kompetence, průřezová témata) různé metody práce se skupinou (aktivizující otázky, skupinová práce, reakce na žáky apod.);
- - Pomůcky při animaci – pracovní listy, tvořivé listy, aktivní knížky, dětské katalogy, komplexní sady apod.);
- - Metodická tvorba animačního programu pro předškolní děti, specifikace práce s předškolními dětmi, reálná ukázka, diskuze;
- - Metodická tvorba animačního programu pro I. stupeň ZŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
- - Metodická tvorba animačního programu pro II. stupeň ZŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
- - Metodická tvorba animačního programu pro SŠ, ZUŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
- - Metodická tvorba animačního programu seniory, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
- - Metodická tvorba programů pro rodiče s dětmi, letní ateliéry (příměstské tábory), kroužky apod., specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
- - Závěrečná hodina – Návštěva galerijní instituce – realizace ukázkového programu pro danou cílovou skupinu, praktické ukázky práce s uměleckými díly, reflexe, sebereflexe;
- Literatura
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-802-4430-034.
- Tickle, L. (2003). Researching Visual Arts Education in Museums and Galleries: An International reader. Klewer Academic Publishers.
- JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004, 264 s. ISBN 80-731-5090-5.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. Monografie (Univerzita Palackého). ISBN 978-802-4430-348.
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
- Výukové metody
- - diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování
- Metody hodnocení
- - aktivní účast ve výuce (100%)
- průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech
- ukázková realizace animačního programu v galerii - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/GPm004