PdF:MSBK_ZSP Základy soc. pedagogiky (př.) - Informace o předmětu
MSBK_ZSP Základy sociální pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
- Osnova
- 1. Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny. 2. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. 3. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. 4. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. 5. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. 6. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. 7. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin. 8. Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. 9. Volnočasové prostředí, volný čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení volného času, instituce podílející se na využívání volného času. 10. Aktuální problémy sociální pedagogiky.
- Literatura
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- Výukové metody
- Konzultace.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zkouška Požadavky na ukončení: aktivní účast.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/MSBK_ZSP