PdF:PS_0007 Aktuální otázky psychologie - Informace o předmětu
PS_0007 Aktuální otázky psychologie zdraví
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 15:00–15:50 učebna 42
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (2)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnutí přehledu o základních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny. Předmět rozšiřuje dosavadní poznatky o psychické zátěži a prevenci psychosomatických onemocnění a duševních poruch. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-sociální koncepce osobnosti ve zdraví a nemoci.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví a objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu. Studenti budou také schopni použít získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a předcházení syndromu vyhoření. V neposlední řadě se studenti dozví více o novém přístupu "terapie mindfulness" jako prevenci psychosomatických onemocnění.
- Osnova
- 1. Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Základní termíny, hlavní přístupy, příbuzné obory. 2. Pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-spirituální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. 3. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. 4.Obranné mechanismy a copingové strategie 5.Psychosomatika a behaviorální medicína (vývoj, rozdílné koncepce) 6.Základní psychosomatická onemocnění (jejich typologie) 7.Psychosomatika u dětí 8.Terapie u psychosomatických onemocnění 9. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.10.Syndrom vyhoření (burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření. 11. Mindfulness
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
- doporučená literatura
- PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky : souvislosti mezi zvládáním životních problémů, tělesným zdravím a nemocí. 2. doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 167 stran. ISBN 9788073878047. info
- DANZER, Gerhard. Psychosomatika : celostný pohled na zdraví těla i duše. Translated by Renata Höllgeová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2010, 244 stran. ISBN 9788073677183. info
- TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
- FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 8073670844. info
- Výukové metody
- skupinová diskuse, četba, prezentace
- Metody hodnocení
- esej, 80% aktivní účast na seminářích
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/PS_0007