PdF:PS_0007 Aktuální otázky psychologie - Informace o předmětu
PS_0007 Aktuální otázky psychologie zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnutí přehledu o základních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny. Předmět rozšiřuje dosavadní poznatky o psychické zátěži a prevenci psychosomatických onemocnění a duševních poruch. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-sociální koncepce osobnosti ve zdraví a nemoci.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví a objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu. Studenti budou také schopni použít získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a předcházení syndromu vyhoření. V neposlední řadě se studenti dozví více o novém přístupu "terapie mindfulness" jako prevenci psychosomatických onemocnění.
- Osnova
- 1. Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Základní termíny, hlavní přístupy, příbuzné obory. 2. Pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-spirituální pojetí zdraví. Duševní zdraví, kvalita života a adaptace. 3. Stres. Stresory a salutory, zvládání stresu. 4.Obranné mechanismy a copingové strategie 5.Psychosomatika a behaviorální medicína (vývoj, rozdílné koncepce) 6.Základní psychosomatická onemocnění (jejich typologie) 7.Psychosomatika u dětí 8.Terapie u psychosomatických onemocnění 9. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.10.Syndrom vyhoření (burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření. 11. Mindfulness
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
- doporučená literatura
- PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky : souvislosti mezi zvládáním životních problémů, tělesným zdravím a nemocí. 2. doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 167 stran. ISBN 9788073878047. info
- DANZER, Gerhard. Psychosomatika : celostný pohled na zdraví těla i duše. Translated by Renata Höllgeová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2010, 244 stran. ISBN 9788073677183. info
- TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
- FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 8073670844. info
- Výukové metody
- skupinová diskuse, četba, prezentace
- Metody hodnocení
- esej, 80% aktivní účast na seminářích
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/PS_0007