PdF:RJc001 Didaktika ruštiny 2 - Informace o předmětu
RJc001 Didaktika ruštiny 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJc001/01: Út 11:00–11:50 učebna 62, J. Krejčí
RJc001/02: Pá 14. 2. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 28. 2. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 13. 3. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 27. 3. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 17. 4. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 24. 4. 12:00–13:50 učebna 62, J. Krejčí - Předpoklady
- Znalost ruského jazyka na úrovni B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- V předmětu studenti aplikují v praktickém nácviku znalosti didaktiky výuky ruštiny, jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své vlastní aktivity a přístupy, procvičí si strategie ke zvládnutí výuky různých jazykových oblastí. V rámci předmětu probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2 Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu si studenti upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. Studenti také budou schopni aplikovat nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
- Osnova
- Obsah
- 1. Lingvistické kompetence a jejich role v komunikaci.
- 2. Řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
- 3. Receptivní řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
- 4. Produktivní řečové dovednosti.
- 5. Komunikativní kompetence. Mluvený projev.
- 6. Výslovnost a problematika učení fonetiky na ZŠ.
- 7. Psaní. Formy a možnosti v současné výuce ruštiny.
- 8. Rozvoj poslechových strategií. Tzv. audirovanije.
- 9. Pravopis a metody výuky. Specifika psané azbuky.
- 10. Gramatická kompetence, práce se slovní zásobou.
- 11. Problematika práce s chybou ve výuce ruštiny, tradiční a nové pojetí.
- 12. Učitel ruského jazyka, postavení, profesní rozvoj a perspektivy. Studentské portfolio.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Ústní zápočet v ruském jazyce.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/RJc001