PdF:RJs313 Slovanské jazyky v komparaci - Informace o předmětu
RJs313 Slovanské jazyky v komparaci
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalost ruštiny na úrovni C1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství ruského jazyka pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled o vývoji slovanských jazyků a jejich následném dělení na tři větve. Předmět je zaměřen na fonetické, gramatické a sémantické změny, ke kterým docházelo v průběhu vývoje jednotlivých slovanských jazyků (především češtiny a ruštiny). Důraz se také klade na historicko-kulturní souvislosti, které vedly jak k vytvoření češtiny a ruštiny, tak i ke proměnám jazykových norem češtiny a ruštiny.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen
popsat v hlavních rysech vývoj slovanských jazyků (především ruštiny a češtiny);
identifikovat důležité rozdíly mezi ruštinou a češtinou z diachronního hlediska;
definovat základní faktory, které ovlivnily historický vývoj slovanských jazyků;
aplikovat získané poznatky ve výuce ruštiny. - Osnova
- 1. Historický vývoj slovanských jazyků jako vědecká disciplína. Předmět zkoumání, metody, zdroje výzkumu.
- 2. Praslovanština, nářeční štěpení praslovanštiny.
- 3. Staroslověnština jako první spisovný jazyk Slovanů (hlaholice a cyrilice, písemné památky, osud staroslověnštiny).
- 4. Východoslovanské jazyky (přehled, východoslovanské jazyky v komparaci).
- 5. Západoslovanské jazyky (přehled, západoslovanské jazyky v komparaci).
- 6. Jihoslovanské jazyky (přehled, jihoslovanské jazyky v komparaci).
- 7. Ruština a její postavení mezi slovanskými jazyky.
- 8. Ruština jako světový jazyk.
- 9. Současný stav slovanských jazyků (území, počet mluvčích, jazyková situace).
- 10. Ruština a čeština v komparaci (základní shody a rozdíly fonetického systému).
- 11. Ruština a čeština v komparaci (základní shody a rozdíly lexikálně-sémantického systému).
- 12. Ruština a čeština v komparaci (základní shody a rozdíly morfologické a syntaktické).
- Literatura
- povinná literatura
- VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 2: Charakteristiky současných slovanských jazyků v historickém kontextu. Praha: Euroslavica, 2009, 148 s. ISBN 978-80-85494-87-7. info
- MRÁZEK, Roman, Galina Vladimirovna POPOVA a Aleš BRANDNER. Historický vývoj ruštiny. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2013, 202 s. ISBN 9788026303541. info
- VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci. Vydání první. Praha: Euroslavica, 2009, 145 stran. ISBN 9788085494877. info
- doporučená literatura
- VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 1: Nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 253 s. Nakladatelství Lidové noviny 1. ISBN 978-80-7106-575-3. info
- KOLESOV, Vladimir Viktorovič. Istorija russkogo jazyka. S. - Peterburg: Filologičeskij fakul'tet Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 2005, 669 stran. ISBN 5769518340. info
- Slavjanskije jazyki, pis'mennost' i kul'tura : sbornik naučnych trudov. Edited by Vladimir Viktorovič Kolesov. Kijev: Naukova dumka, 1993, 266 s. ISBN 5120022979. info
- LAMPRECHT, Arnošt, Dušan ŠLOSAR a Jaroslav BAUER. Historický vývoj češtiny : hláskosloví, tvarosloví, skladba. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 309 s. URL info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou přednášek a praktických cvičení.
- Metody hodnocení
- Ústní zápočet (terminologie, teorie a praktický rozbor).
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory v IS
Odpovědník „Opredelenije drevněrusskich form“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Opredelenije_drevnerusskich_form.qref
Odpovědník „Opredelenije tipov sklonenija“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Opredelenije_tipov_sklonenija.qref
Odpovědník „Vozvedenie k archetipu“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Vozvesti_k_archetipu.qref - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/RJs313