PdF:SPDC031 Social Pathology - Informace o předmětu
SPDC031 Sociální patologie
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Studenti budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou včetně elektronických informačních zdrojů. Předpokládají se základní znalosti z oblasti anatomie, fysiologie a biologie člověka, obecné psychologie a laické první pomoci na středoškolské úrovni. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy z oblasti sociálně patologických jevů, v historickém kontextu popsat jejich vývoj a výskyt. Dozvědět se o jejich etiologii, klasifikaci, nejvýznamnějších zástupcích jednotlivých skupin, dopadech na jednotlivce i komunitu. Informovat o epidemiologii sociálních patologií, metodách jejich mapování, typech studií, monitoringu, legislativním pohledu. Podat přehled znaků, upozorňující na možný výskyt sociálních patologií v rodině, ve škole, při volnočasových aktivitách, v zaměstnání. Podat obecný přehled preventivních a terapeutických opatření, rozebrat konkrétní příklady preventivních programů, možnosti intervence a laické první pomoci. Výstupy z učení předmětu: Po úspěšném absolvování předmětu posluchač získá představu o základních typech sociálních patologií, jejich příčinách, rizikových a protektivních faktorech, prevenci. Bude moci samostatně navrhnout a připravit preventivní projekt a realizovat jej ve školních podmínkách.
- Výstupy z učení
- - Získat přehled o základních typech sociálních patologií, jejich příčinách, rizikových a protektivních faktorech, prevenci.
- Umět samostatně navrhnout a připravit preventivní projekt a realizovat jej ve školních podmínkách. - Osnova
- 1. Vymezení oboru, základní termíny, klasifikace.
2. Historie, příčiny, teorie vzniku sociálních patologií, bio-psycho-sociální model.
3. Drogová závislost-substanční drogy včetně alkoholu a tabáku (příznaky, projevy, typy, řešení).
4. Virtuální drogy včetně patologického hráčství, další typy závislostního chování (příznaky, projevy, řešení).
5. Sebevražednost, kriminalita, týrání dítěte, syndrom CAN.
6. Šikana a kyberšikana, rizikové chování spojené se zneužitím ICT.
7. Pedagog jako sociální pracovník, poradenství, léčba, resocializace.
8. Minimální preventivní program, prevence ve škole, v rodině, při távení volného času.
9. Příprava a příklady preventivních projektů.
10. Epidemiologie sociálních patologií, základní informační zdroje.
- 1. Vymezení oboru, základní termíny, klasifikace.
- Literatura
- povinná literatura
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2014, 231 stran. ISBN 9788024750460. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- POSPÍŠIL, Tomáš. Sekot A.: Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2011. info
- KRAUS, Blahoslav a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 325 s. ISBN 9788074350801. info
- MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
- ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie : učební text. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 162 s. ISBN 9788070419595. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 2001. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 s. ISBN 80-210-251. info
- doporučená literatura
- ZEMAN, Petr, Michaela ŠTEFUNKOVÁ a Ivana TRÁVNÍČKOVÁ. Drogová kriminalita a trestní zákoník. Vydání první. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2015, 224 stran. ISBN 9788073381516. info
- TOMČÍKOVÁ, Tatiana. Kriminalita mládeže. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB, 2012, 226 stran. ISBN 9788055700953. info
- ČECH, Tomáš. Mobbing a výzkum jeho výskytu mezi učiteli na základních školách. 2011. info
- ČECH, Tomáš. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 258 s. Škola a zdraví 21. ISBN 978-80-210-5448-6. info
- SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
- NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008, 228 s. ISBN 9788086723488. info
- ČECH, Tomáš. Sociální patologie pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Pedagogická fakulta MU: Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
- KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing : jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 131 s. ISBN 8072611275. info
- KRAFKA, Ladislav. Drogové závislosti a kriminalita mládeže jako závažný společenský problém. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2003, 132 l. info
- TVRDÁ, Lenka. Kriminalita dětí a mládeže, trendy vývoje a prevence. Edited by Milan Navrátil. 2000, 91 s. info
- HOLEČEK, Václav. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 1997, 56 s. ISBN 80-7020-004-9. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
- Výukové metody
- Seminář. Teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba – studenti mohou během přednášky vznášet dotazy, připomínky, náměty na diskusi. V případě nutnosti je možno tyto podněty podrobněji rozebrat v konzultačních hodinách vyučujícího.
- Metody hodnocení
- K absolvování předmětu je vyžadován písemný test o 30 otázkách v rozsahu sylabu. Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. Je třeba dosáhnout nejméně 50 % správných odpovědí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPDC031