PdF:SPkK08 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
SPkK08 Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPkK08/Kombi01: So 29. 2. 8:00–13:50 učebna 54, So 7. 3. 8:00–13:50 učebna 54, So 14. 3. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 24. 4. 8:00–13:50 učebna 51, D. Zámečníková
- Předpoklady
- 75 % účast, samostudium literatury, případová studie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je popsat specifika speciálněpedagogické diagnostiky u osob s tělesným postižením. Důraz bude kladen na mezioborovou spolupráci.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: - student se orientuje v somatopedické terminologii; - dokáže vybrat a popsat diagnostické metody a nástroje používané při somatopedické diagnostice; - je schopen charakterizovat diagnostické domény u žáků s TP; - umí vysvětlit specifika somatopedické diagnostiky vzhledem k věkovým obdobím.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): -Pojetí speciálněpedagogické diagnostiky somatopedické, cílová skupina (vybrané druhy tělesného postižení a onemocnění). - Diagnostika v jednotlivých obdobích vývoje (raný věk, předškolní věk, školní věk, dospělost). - Diagnostické metody a nástroje (klinické, obecné, záznamové archy). - Oblasti diagnostických domén u žáků s tělesným postižením. - Specifika školní zralosti, odklad školní docházky. - Specifika předprofesní přípravy žáků s tělesným postižením. - Poradenské služby, mezioborová spolupráce. - Prezentace kompenzačních pomůcek – diskuse. - Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 292 s. ISBN 978-80-210-3977-3. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- Výukové metody
- Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška- obhajoba případové studie Diagnostika žáka s TP (dle diagnostických domén)
- Informace učitele
- Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím doplněna.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPkK08