PdF:SPkK77 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
SPkK77 Speciálněpedagogická diagnostika logopedická
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPkK77/OS01: So 15. 2. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 21. 2. 8:00–13:50 učebna 53, B. Chleboradová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Cíle předmětu
- Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti a metodách, které lze v rámci speciálně pedagogické, logopedické diagnostiky použit. V rámci předmětu budou prezentovány možnosti mezioborové spolupráce v realizaci diagnostického procesu, student se seznámí se specifiky spolupráce s klientem, rodiči apod. Výuka zahrnuje teoretické i praktické vstupy v podobě analýzy případových studií, zpracování materiálů a pomůcek, které je možné v diagnostickém procesu využít.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v možnostech mezioborové spolupráce v rámci komplexní diagnostiky narušené komunikační schopnosti a poradenství poskytovaném cílové skupině – dětem a žákům s narušenou komunikační schopností; zná základní postupy diagnostiky narušeného komunikační schopnosti; umí popsat základní metody diagnostiky narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- Vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti. Model logopedického vyšetření. Obecné postupy logopedického vyšetření. Mezioborová spolupráce. Spolupráce s dítětem, žákem s narušenou komunikační schopností. Charakteristika metod a postupů využívaných v naší logopedické praxi. Metody a postupy využívané v diagnostice porozumění řeči. Metody a postupy využívané v diagnostice řečové produkce. Metody a postupy využívané v diagnostice dílčích složek. Tvorba záznamového archu. Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse. Prezentace pomůcek a materiálů – diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. In Vybrané okruhy a speciál. pedagog.diagnost.a využití v praxi. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, s. 1-89. ISBN 80-210-1595-0. info
- doporučená literatura
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor a KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 s. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 s. info
- neurčeno
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Zpracování případové studie, zpracování pomůcek a materiálů dle pokynů vyučující a jejich prezentace; předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí) a ústní zkouškou.
- Informace učitele
- Další literatura
Dvořák, J. (1998) Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica.
Dvořák, J. (1999) Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica.
Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing.
Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido.. Lechta, V. (2004) Koktavost. Praha: Portál.
Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava.
Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava.
Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava.
Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Monatová, L. (2000) Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido.
Neubauer, K. (1997) Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Asociace klinických logopedů ČR.
Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido
Vašek, Š. (1984) Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava.
Vohradník, M. (2001) Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience. Dolní Břežany: Scriptorium.
Časopisy:
Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPkK77