PdF:SZc008 Theory and Methodology of Educ - Course Information
SZc008 Theory and Methodology of Education
Faculty of EducationSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/.7. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Markéta Vejmělková (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 6. 3. 9:00–12:50 učebna 5, Fri 3. 4. 9:00–12:50 učebna 33
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Teorie a metodika výchovy je do kurikula doplňujícího pedagogického studia zařazen s cílem osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. Zprostředkuje zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). Seminář je zaměřen na seznámení se se souborem specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí učitele.
- Learning outcomes (in Czech)
- Výstupy z učení:
. Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady.
. Popsat výchovné působení v práci učitele, vymezit vztah výchovy, kázně, autority a moci.
. Navrhnout postupy pro práci s autoritou a kázní ve výchově. Vymezit výchovné působení třídního učitele, popsat spolupráci třídního učitele s dalšími aktéry výchovně-vzdělávacího procesu (zejména s rodiči žáků).
. Popsat a na konkrétních příkladech rozvést podstatu sociálního a osobnostního rozvoje.
. Navrhnout aktivity a činnosti jak pracovat s tématem hodnot v procesu výchovy a vzdělávání.
. Orientovat se v nových inovativních edukativních přístupech a to i na základě představení vybraných koncepcí vzdělávání z oblasti alternativních škol a koncepcí.
. - Syllabus (in Czech)
- 1) Výchova: vymezení a pojetí výchovy, výchova v práci učitele, výchova v kurikulu (RVP ZV, RVP GV, RVP SOV – zejména v průřezových tématech a klíčových kompetencích).
- . 2) Teorie a metodika výchovy: vymezení teorie a metodiky, globální výchova ve vztahu k průřezovým tématům, příklad metodiky globální výchovy.
- . 3) Autorita učitele, typy autority učitele, zdroje autority, autorita a moc ve školní třídě, moc učitele.
- . 4) Výchovné působení třídního učitele. Kompetence třídního učitele. 5) Kázeň ve školní třídy, vymezení kázně, proaktivní a reaktivní řízení třídy, pravidla třídy a práce s nimi, příklady nekázně a nespolupráce (rezistence) žáků a způsoby jejich řešení. Vtah rodiny a školy.
- . 6) Agresivita a šikana ve školní třídě, kyberšikana. Vymezení šikany, fáze šikany, řešení šikany z pozice učitele a ve spolupráci s poradenskými pracovišti (školní poradenské pracoviště, PPP, SVP).
- .
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- diskuse, skupinová práce, individuální příprava
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SZc008