PdF:VZpB41 Ekologie ve výchově ke zdraví - Informace o předmětu
VZpB41 Ekologie ve výchově ke zdraví
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Ludmila Chmelíková (cvičící), PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZpB41/01: St 14:00–17:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je přesvědčit studenty o významu environmentálního vzdělávání, prohloubit jejich vědomosti a dovednosti z ekologie a didaktiky ekologické výchovy, rozšířit jejich přehled o aktuálních problémech a přispět k pochopení, jak stav životního prostředí ovlivňuje lidské zdraví a jak současný životní styl ovlivňuje životní prostředí. Poskytnout praktické náměty a inspirace pro výuku, umožnit studentům prezentaci vlastních názorů a osobitých pedagogických přístupů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student: chápat význam environmentálního vzdělávání; prezentovat vlastní názor a efektivně argumentuje; definovat aktuální globální problémy životního prostředí; identifikovat jejich příčiny a navrhuje možnosti řešení; chápat význam a postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ; revidovat svůj hodnotový žebříček; aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praktickém životě;
- Osnova
- 1. Smysl a možnosti péče o životní prostředí v ČR a EU 2. Informace o životním prostředí, právo na informace o životním prostředí 3. Ochrana přírody a krajiny v ČR a EU 4. Vybrané globální problémy životního prostředí 5. Tzv. domácí ekologie v každodenní praxi rodiny a školy 6. Postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ, výuka v přírodě a ve školní zahradě, pobytové kurzy EV 7. Ekologická výchova v rodině a v mimoškolních činnostech, stravovací nácviky 8. Účinnost environmentálního působení školy a možnosti jeho zvyšování 9. Ekologické výukové programy jako součást výuky na ZŠ 10. Hodnotové orientace a ekologicky příznivé způsoby lidského jednání 11. Krůčky k odpovědnějšímu spotřebitelství, greenwashing 12. Léčivé rostliny a jejich znovuobjevený význam, zahradní terapie Sylabus cvičení: 1. Aktivity ekologického střediska Lipka - exkurze 2. - 12. Zpracování individuální seminární práce na téma potravinová bezpečnost a jeho prezentace.
- Literatura
- povinná literatura
- MÁCHAL, Aleš, NOVÁČKOVÁ, Helena, SOBOTOVÁ, Lenka. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 282 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000. 205 s. ISBN 80-902954-0- 1.
- MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. Brno: Rezekvítek, 2000. 159 s
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. 75 s. ISBN 80-85931-33-8.
- Výukové metody
- Cyklus přednášek a diskusí na jednotlivá ekologická témata, práce na seminárním úkolu.
- Metody hodnocení
- Student prezentuje a obhájí seminární práci na vybrané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/VZpB41