PdF:ZeD014 Did geo - aktuální trendy - Informace o předmětu
ZeD014 Didaktika geografie a aktuální trendy v geografickém vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika geografie (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy v geografickém vzdělávání a s jejich dopady na obsahy a metody studia a výuky tohoto oboru a dosáhnout hlubšího porozumění fenoménů, které formují teorii a praxi geografického vzdělávání.
- Výstupy z učení
- •Kriticky zhodnotí minimálně dvě aktuálně významné a v odborné komunitě diskutované zahraniční studie tematicky spadající do oblasti geografického vzdělávání (z časopisu International Research in Geographical and Environmental Education, Journal of Geography, Geography a Zeitschrift für Geographiedidaktik /Journal of Geography Education). •Zpracuje diskusní text kriticky hodnotící vybranou aktuálně diskutovanou koncepci, teorii, přístup, metodu, obsahovou komponentu apod. geografického vzdělávání.
- Osnova
- - Skladba a výběr geografických vzdělávacích obsahů, vývoj geografického vzdělávání a měnící se svět. - Tvorba kurikula geografického vzdělávání, role výzkumu v geografickém vzdělávání, kvalita v geografickém vzděláván. - Role terénní výuky v geografickém vzdělávání, možnosti využití informačních a komunikačních technologií v geografickém vzdělávání, mezipředmětové přesahy v geografickém vzdělávání, geografické vzdělávání a trvalá udržitelnost, geografické vzdělávání a občanská angažovanost. - Kritické myšlení v geografickém vzdělávání, silné výukové strategie a současné geografické vzdělávání. Na každé z těchto témat bude nahlíženo nejen v teoretických souvislostech, ale i z hlediska vlivu na praxi geografického vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Balderstone, D. (2006). Secondary geography handbook. Sheffield: The Geographical Association.
- MARADA,M., ŘEZNÍČKOVÁ. D., a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. https://www.egeografie.cz/.
- Butt, G. (Ed). (2011). Geography, education and the future. London: Bloomsbury.
- Gersmehl, P. (2008). Teaching geography. New York: Guilford Press.
- Fisher, C., & Binns, T. (2000). Issues in geography teaching. London: RoutledgeFalmer.
- Balderstone, D. (2006). Secondary geography handbook. Sheffield: The Geographical Association.
- doporučená literatura
- Hynek, A. (2002). Výzvy helsinského sympozia IGU pro české geografické vzdělávání. Geografie, 107(4), 396 –406.
- Výukové metody
- teoretická příprava, skupinová diskuse, kritické čtení.
- Metody hodnocení
- • Kriticky zhodnotit minimálně dvě aktuálně významné a v odborné komunitě diskutované zahraniční studie tematicky spadající do oblasti geografického vzdělávání (z časopisu International Research in Geographical and Environmental Education, Journal of Geography, Geography a Zeitschrift für Geographiedidaktik /Journal of Geography Education). • Student na základě hlubšího studia odborné literatury zpracuje diskusní text kriticky hodnotící vybranou aktuálně diskutovanou koncepci, teorii, přístup, metodu, obsahovou komponentu apod. geografického vzdělávání. . Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geograph;Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik / Journal of Geography Education
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ZeD014