ICJk15 Methodology of Czech Language 2

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/0/.7. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
ICJk15/OS01: Fri 12. 3. 8:00–9:50 učebna 1, Fri 16. 4. 10:00–11:50 učebna 35, Fri 23. 4. 8:00–9:50 učebna 30, Fri 14. 5. 11:00–12:50 učebna 36, H. Křížová
Prerequisites
It is pressuppossed the student has successfully finished the subject ZS1MP_CjD1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
A mother tongue and teaching a style. After passing the course, the student can explain the concept and main principles of the current teaching a style. He or she knows well not only the objectives and content of teaching a style, but also he or she is well oriented in the core documents: RVP ZV. He or she can explain various concepts in textbooks styles and controls the latest methods and procedures. In practice, he or she uses the knowledge of the stylistics formations discussed at the first educational grade, can draw on a preparation of a stylistic lesson consisting of invention, composition and stylistic parts. He or she controls the rules of spoken and written expression.
Learning outcomes
After finishing this course, the student will be able to: - define basic goals and tasks of teaching stylistics - compare the stylistics education materials in Czech language textbooks, point out their pros and cons, and appropriately argue - prepare a lesson of teaching stylistics - decide on the application of suitable methods in the practice of the individual phases of continuous cultivated speech, both spoken and written - use latest technology and suitable information sources - lead pupils to reflection and self-reflection in spoken or written form
Syllabus
  • 1. Character of the pupilsspeech in the first class of the primary school 2. Preparation of a teacher for a composition lesson. 3. Stylistic teaching in various types of the textbooks. 4. Methods of workig with text and picture syllabus. 5. Stylistic units and figures. 6. Invention, composition and stylistic. 7. Speech exerciese of the pupils, evaluation, classification. 8. Themes of written composition exercises.
Literature
    required literature
  • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK and Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 pp. ISBN 978-80-7481-145-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava and Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I (Czech in an Interesting and Communicative Way). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava and Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I (Czech in an Interesting and Communicative Way). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy b. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 s. info
    recommended literature
  • KLÍMOVÁ, Květoslava and Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II (Czech in an Interesting and Communicative Way II). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ and Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy (The Dictionary of Linguistic Terminology to the Czech Language Textbooks for the primary and for the first classes of the secondary schools). 1st ed. Brno: Nová škola, 2001, 108 pp. ISBN 80-7289-032-8. info
  • KNESELOVÁ, Helena and Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol (Texts to the Correction. For the Students of Czech Language Teaching at schools of all Levels). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 pp. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce (Home as the Source of the Knowledge of the Mother Tongue). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999th ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, p. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka (The Teacher of the Czech Language). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999th ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, p. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. (Patriotic Education in the Mother Tongue Teaching.). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování (State Upbringing Instruction of Style). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999th ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, p. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň (Educational texts in textbooks of Czech language for primary school.). spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. (Educatory txts in textboocs for 2nd level of primary school.). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
  • ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
Teaching methods
A method of a controlled conversation; critical thinking, problem methods; method of correction and evaluation of essays; a method of individual work and teamwork, a method of spoken exercise.
Assessment methods
Type of teaching: consultation The course ends with a written examination consisting of two parts: didactics of the language and didactics of style. The content of the written test is given by thematic areas of both disciplines comprising 12 teaching tasks. Student must correctly solve 10 of them.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 konzultací.
The course is also listed under the following terms Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/ICJk15