PdF:IVc309 Intervence a implementace beha - Informace o předmětu
IVc309 Intervence a implementace behaviorálních programů
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/3.8. 45 hodin. 14 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mickey Keenan (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná behaviorální analýza (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje a prohlubuje obsah předmětu Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy. Předmět se zaměřuje na rozvoj pokročilých dovedností při sestavování a vedení a supervizi programů behaviorální intervence u pacientů/klientů. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života a rovněž na techniky, které vedou k redukci nefunkčního chování, jenž pacientovi/klientovi brání v uspokojování životních potřeb. Předmět rozvíjí pokročilé dovednosti uchazečů pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí pokročilých technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů. Cílem je také připravit účastníky na roli profesionála, který vede profesně mladší a méně zkušené kolegy, hodnotí a monitoruje úspěšnost behaviorální intervence a kontinuálně adaptuje její průběh na základě dosažených výsledků a změn v chování pacienta/klienta. Kurz navazuje na Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu umí vypracovat komplexní plán behaviorální intervence. Znají způsoby a dokáží prakticky provést odborný dohled nad procedurální integritou behaviorálního programu. Umí vyhodnotit program a provést supervizi programu behaviorální intervence. Znají teoreticky a provedou prakticky pokročilé postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, znají do hloubky a provedou všechny techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), pokročilé techniky tvarování a řetězení chování. Dokáží provést pokročilé antecedentní intervence, znají jak teoreticky, tak prakticky provedou techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít pokročilé postupy a protokoly při redukci problémového chování. Dokáží výše uvedené postupy zprostředkovat asistentům behaviorálního analytika a behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. Dohlíží na jejich bezchybnou implementaci.
- Osnova
- dimenze aplikované behaviorální analýzy
- zavedení/posílení alternativního chování
- posílení, vyhasínání, a trest - možné nezamýšlené efekty
- monitoring pokroku klienta a integrity intervence
- rozhodnutí založené na datech (efektivita intervence, potřeba revize, potřeba pokračování v intervenci)
- spolupráce s dalšími osobami poskytujícími služby klientovi
- systémy monitoringu výkonu, zpětné vazby a posílení
- funkční hodnocení
- hodnocení efektu supervize
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
- neurčeno
- NATIONAL AUTISM CENTER (2009). National Standards Project, Findings and Conclusions, Addressing the need for evidence-based practice guidelines for autism spectrum disorders. National Autism Center: Randolph, MA.
- MAURICE, C., GREEN, G., & LUCE, S. (Eds.). (1996) Behavioral intervention for young children with autism: a manual for parents and professionals. Austin: Pro-Ed.
- SKINNER, B.F. (1969). Contingencies of reinforcement: A theoretical analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
- CATANIA, A.C. (2013). Learning (5th ed.). Cornwall on Hudson: Sloan Publishing
- SUNDBERG, M.L, & PARTINGTON, J.W. (1998). Teaching language to children with autism or other disabilities. Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts, Inc.
- GREER, R.D., & ROSS, D.E. (2008). Verbal behavior analysis: Inducing and expanding new verbal capabilities in children with language delays. Boston, MA: Pearson.
- FISHER, W., PIAZZA, C., & ROANE, H. (2020). Handbook of Applied Behavior Analysis (2nd Ed). Guilford Publications.
- SKINNER, B.F. (1957). Verbal behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
- BAER, D.M. (1981). How to plan for generalization. Austin: Pro-Ed.
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/IVc309