PdF:IVc712 Aplikace metod behaviorální zm - Informace o předmětu
IVc712 Aplikace metod behaviorální změny
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/6.3. 75 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent behaviorálního analytika - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje zákonitosti a pravidla pro aplikaci postupů směřujících ke změně chování jedince. V rámci studia budou vysvětleny principy a postupy funkčního hodnocení chování pomocí přímých i nepřímých behaviorálních diagnostických metod a technik. Předmět se zaměří zejména na postupy funkční analýzy chování, včetně jejich variací (např. zkrácená funkční analýza chování, analýza chování s využitím latence nebo prekursorů problémového chování). Dále budou podrobně probrány zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Cílem kurzu je seznámit studenty s aplikací behaviorální změny v oblasti posílení, trestu, oslabování, diskriminačních stimulů, motivujících operací a dalších.
- Výstupy z učení
- Absolvent porozumí pojmům a pokročilým postupům aplikace metod behaviorální změny, např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd. Prakticky provádí aplikace metod behaviorální změny, zejména využívá posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládne techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby. Podrobně zná a využívá techniky rozvoje verbálního chování se zaměření na funkční sociální komunikaci klienta/pacienta.
- Osnova
- intervence založené na pozitivním a negativním posilování pro upevnění chování
- intervence založené na pozitivním a negativním trestání
- intervence založené na motivujících operacích a diskriminačních stimulech
- kontrola stimulem
- podmíněné posílení
- modelování a trénink imitace
- motivující operace
- instrukce a pravidla
- tvarování
- řetězení
- DTT trénink, volně-operantní uspořádání a přirozené učení
- jednoduché a podmíněné diskriminace
- Skinnerova analýza pro učení verbálního chování
- equivalence-based instrukce
- vysoce pravděpodobné posloupnosti instrukcí
- žetony
- skupinové posloupnosti
- zkracování posloupností
- sebeobsluha/sebeřízení
- generalizace stimulu a odpovědi
- upevnění chování
- používání promptů a jejich postupné odstraňování
- Literatura
- CHRISTIAN, L., POLING, A., 1997. Using self-management procedures to improve the productivity of adults with developmental disabilities in a competitive employment setting. Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 30, pp. 169-172.
- MILTENBERGER, R. G., 2004. Behavior modification. Principles and procedures. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. ISBN 0-534- 53600-X.
- CHANDLER, L. K., LUBECK, R. C., FOWLER, S. A., 1992. Generalization and maintenance of preschool children's social skills: A critical review and analysis. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 415-428.
- ROSALES, R., REHFELDT, R., 2007. Contriving transitive conditioned establishing operations to establish derived manding skills in adults with severe developmental disabilities. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 105-121
- TAYLOR, B.A., FISHER, J., 2010. Three Important Things to Consider When Starting Intervention for a Child Diagnosed With Autism. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 52-53.
- MICHAEL, J. L., 2004. Concepts & Principles of Behavior Analysis. Kalamazoo, MI: Association for Behavior Analysis International. ISBN: 0- 235868-51-8.
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. New Jersey: Pearson, Merrill Prentice Hall, 2007, xxvii, 770. ISBN 9780131421134. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
45 h teorie 30 h cvičení.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/IVc712