PdF:OVp107 Seminář k etice - Informace o předmětu
OVp107 Seminář k etice
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (cvičící)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp107/01: St 14:00–14:50 učebna 58, S. Lesňák
OVp107/02: Út 8:00–8:50 učebna 41, S. Lesňák
OVp107/03: Út 11:00–11:50 učebna 53, S. Lesňák - Předpoklady
- NOW( ovp106 Etika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je za pomoci analýzy textů a diskuse pomoct studentům získat orientaci v současných etických teoriích v návaznosti na současné morální problémy současné společnosti a být schopný je aplikovat ve výuce.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- diskutovat a předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů,
- analyzovat etické přístupy
- interpretovat současný etický text
- aplikovat etické přístupy ve výuce občanské výchovy - Osnova
- 1) Osamělý člověk tváří v tvář globálním ohrožením - ekologická krize, světová chudoba, střet kultur. ztráta smyslu, úniky, osamělost, ztráta mravní orientace, svět zábavy. Sociologická kritika podle G. Lipovetského. 2) Příklad selhání modernizačního procesu – nacismus, komunismus. Otázky historické a kolektivní viny podle K. Jaspersa a G. Schwanové. 3) Postmoderní krize podle A. Finkielkrauta. 4) Humanistická morálka a výchova podle E. Fromma, podstata humanistického svědomí. 5) Aplikovaná etika, profesní etika. Učitelská etika. 6) Evoluční ontologie a etika. Ústava Země. 7) Nový životní styl LOHAS. Podnikatelská etika. 8) Etická výchova jako prosociální výchova? 9) Bioetika 10) Feminizmus v etice. 11) Násilí, terorismus, válka, chudoba 12) Scifi a morální dilemy v beletrii. Význam simulace
- Literatura
- doporučená literatura
- Teaching ethics. Edited by Rosamund M. Thomas. Suffolk, U.K.: Ethics International Press Ltd., 2011, xvii, 300. ISBN 9781871891133. info
- VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006, 306 s. ISBN 8086263754. info
- WESTON, Anthony. Practical companion to ethics. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2002, xi, 96. ISBN 0195141997. info
- A companion to ethics. Edited by Peter Singer. 1st ed. Malden: Blackwell Pub., 1991, xxii, 565. ISBN 0631187855. info
- Výukové metody
- Skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Seminář. Zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři (projekt eseje, prezentace v stanovený čas, diskuse). Prezentovaný projekt obsahuje intepretaci několik pozoruhodných myšlenek vybraného autora, analýzu výroků, zhodnocení výroků a nakonec zhodnocení koncepce celkově (použitelnost, slabé, silné stránky, přínos autora a koncepce, důsledky pro naše morální jednání, zaujetí postoje - argumentama podložené odmítnutí nebo přijetí pro vlastní život). Pro udělení zápočtu jsou povolené maximálně 3 vopřed ospravědlněné absence.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: 1) Lipovetsky, Gilles: Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. Translated by Helena Beguivinová. 2. vyd. Praha: Prostor, 2001. 269 s. ISBN 8072600443. Lipovetsky, G.: Soumrak povinnosti. Praha, Prostor, 1999. LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí :esej o hyperkonzumní společnosti. Translated by Martin Pokorný. V českém jazyce vydání p. 443 stran. ISBN 9788072601844. 2) Jaspers, K.: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. II. vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0244-6. Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor, 2004. 3) Bělohradský, Václav: Mezi světy a mezisvěty. Votobia, 1997. 4) Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza, Aurora, 1997. 5) Gluchman, V., Gluchmanová, M.: Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. 6) Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. (část J. Šmajsa); 7) Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. (část I. Rolného, B. Binky) 8) Roche, O.R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus 1992. 9) Jemelka, Petr: Bioetika, MUNI, 2016. 10)Beauvoir, de Simone: Druhé pohlaví. Orbis, 1966. 11) Švaňa Lukáš: Etika vojny a terorizmu. Veda, 2017 nebo Žižek, Slavoj: Násilí. Rybka publishers, 2013. 12) Jemelka, Petr., Lesňák, Slavomír (eds.): 100 let R. U. R.. Sborník z konference na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 11. září 2019. MUNI, 2019 (online: munispace)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/OVp107