PdF:SO501 Techniky speciální pedagogiky - Informace o předmětu
SO501 Audiovizuální techniky pro děti se znevýhodněním
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Štěpařová (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO501/01: Čt 9:00–10:50 kancelář vyučujícího, E. Štěpařová, K. Štěpařová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě. Poté se studenti scházejí v týmech a natáčejí krátká videa v domácnostech dítěte nebo na místech potřebných dle konzultací rodičů. Snímek je pak zpracován a upraven studenty a předán rodiči, který pak videa představuje svému dítěti. Od rodiče se očekává zpětná vazba. Reflexe rodičů jsou předkládány studentům a jsou konzultovány další vhodné postupy, díky nim se v práci natáčení videí pokračuje. Studenti si mohou přerozdělit role mezi sebou – konzultace s rodiči, hraní rolí dle scénáře, stříhání snímků a jejich finální úprava, vytvoření vhodných kostýmů. Učitel oslovuje vhodné rodiče dětí s PAS, vysvětluje strategie metod a alternativních technik, garantuje aktivity studentů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) vytvořit audiovizuální pomůcku pro děti s PAS 2) pojmenovat spefcifika práce s dětmi s PAS 3) vést komunikaci s rodiči dětí s PAS - Osnova
- 1. Seznámení se s dítětem a rodiči 2. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy 3. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. 4. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. 5. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci.
- Literatura
- GULOVÁ, Lenka, Markéta SEDLÁKOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ, Jan BUCHTA, Veronika KOLAŘÍKOVÁ, Margita RÁCOVÁ, Radim ŠÍP, Ema ŠTĚPAŘOVÁ, Lucie ČECHOVSKÁ, Lukáš MUSIL a Michael SCHMIDT. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce – praxe a výzkum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 154 s. ISBN 978-80-210-8159-8. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Audiovizuální podpora dětí s PAS. 2015. URL info
- GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2014, 269 stran. ISBN 9788020431158. info
- Výukové metody
- teoretická příprava a praktická realizace díla
- Metody hodnocení
- prezentace společného projektu v týmu
- Informace učitele
- http://dennyhometoda.ped.muni.cz/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Kurz je otevřen VŠEM studentům MU.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SO501