PdF:SOp190 Absolventský projekt - Informace o předmětu
SOp190 Absolventský projekt
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp190/01: Út 9:00–9:50 učebna 19, L. Polánková
- Předpoklady
- Výběr vedoucího závěrečného dramatického projektu. Pravidelné konzultace s vedoucím závěrečného dramatického projektu. Písemné zpracování závěrečného dramatického projektu. Realizace závěrečného dramatického projektu (Video, foto, další dokumentační materiál). Hodnocení závěrečného dramatického projektu. Obhajoba závěrečného dramatického projektu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Na začátku semestru si studenti volí vedoucího svého závěrečného dramatického projektu na půdě PdF MU, po domluvě lze i odjinud. Tomu předloží návrh svého závěrečného dramatického projektu a dále s ním pravidelně konzultují. Studenti navazují na zkušenosti z předchozí práce. Individuálně vypracovávají a realizují dramatický projekt se zaměřením na určitou oblast i věk cílové skupiny. Projekt musí splňovat podmínku sociální tematiky a cíle. Studenti sami kontaktují různé instituce a nabízí svůj projekt k realizaci. Půjde např. o využití literárního textu v DV, o divadelní projekty, o projekty napříč osnovami apod. Studenti by měli při práci na závěrečném projektu zúročit všechny vědomosti a dovednosti získané v průběhu studia nejen v předmětech DV, ale i v předmětech psychologie, osobnostní výchovy, pedagogiky, multikulturní výchovy apod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět: Citovat odbornou literaturu z dramatické výchovy. Interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy. Plánovat vlastní dramatický projekt. Organizovat vlastní dramatický projekt. Praktikovat vlastní dramatický projekt. Vyhodnotit vlastní dramatický projekt. Prezentovat vlastní dramatický projekt. Obhájit vlastní dramatický projekt.
- Osnova
- Zvolení tématu. Prozkoumávání zvolené oblasti (divadlo, literatura, současné problémy mladých lidí). Studium a práce s odbornou literaturou. Návrh projektu, konzultace s odborníky. Realizace projektu ve zvoleném zařízení. Písemné zpracování praktické a teoretické části dramatického projektu. Prezentace realizovaného dramatického projektu před zkušební komisí na festivalu DV na PdF MU Drápek.
- Literatura
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka. In Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. první. Brno: MSD s.r.o, 2007, s. 57-81. ISBN 978-80-86633-93-0. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. 2007. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Učitelé škol v nové roli "tvůrců" kurikula. Orbis scholae. Praha, 2007, druhý, č. 1, s. 101-110. ISSN 1802-4637. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Význam projektové výuky při rozvoji počáteční gramotnosti. In Školská pripravenostˇ detí v kontinuite predškolskej elementárnej edukácie. první. Banská Bystrica: PdF UMB Banská Bystrica, 2007, s. 347-354. ISBN 978-80-8083-359-6. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Obtíže učitelů při tvorbě školního vzdělávacího programu. In Bulletin ČPV. první. Brno: MSD s.r.o, 2004, s. 62-65. ISBN 80-86633-25-X. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
- VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Potřebujeme připravovat studenty pedagogických fakult na projektovou výuku? In Profesní růst učitele. Brno: Konvoj, 2002, s. 121-128. ISBN 80-7302-039-4. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová metoda a projekt. Komenský. Brno, 2002, č. 2, s. 2-10, 8 s. ISSN 0323-0449. info
- MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
- KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
- Výukové metody
- samostatná práce, teoretická příprava, prezentace, diskuse, reflexe
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. K jeho udělení je nutno splnit: Počet konzultací stanovených učitelem. Realizovat závěrečný dramatický projekt. Obhájit závěrečný dramatický projekt před veřejností a komisí. Odevzdat písemně zpracovaný závěrečný dramatický projekt, jehož součástí je praktická a teoretická část v rozsahu 30 a více stran (cca 50 000 znaků).
- Informace učitele
- JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In : Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J.: Vyučování dramatu.Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D.: Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. a kol. Pohledy Projektová metoda ve škole i za školou. Praha : Artama, 1994. ISBN 80-7068-066-0 VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H.: Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. HICKSON, A.: Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovnej dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MACHKOVÁ E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1991. ISBN80-7068-105-5. PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. ed..Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠIMONÍK, O. Výukové projekty. In. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. ISBN 80-5610-159-5. VALENTA, J. Učit se být. Praha : Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SOp190