PdF:SPp548 Mentální postižení a PAS 1 - l - Informace o předmětu
SPp548 Mentální postižení a PAS 1 - lehké mentální postižení
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp548/01: St 8:00–11:50 centrum, B. Bazalová, K. Heislerová
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli a vysvětlili termín mentální postižení v kontextu současného pojetí terminologie v pedagogice osob s mentálním postižením. Součástí předmětu je osvojení aktuálních poznatků ohledně možností edukace žáků s lehkým mentálním postižením, včetně společného vzdělávání s intaktními žáky.
- Výstupy z učení
- Studenti by měli být schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení žáka s lehkým mentálním postižením do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti edukace žáků s lehkým mentálním postižením, poradenství a legislativy.
- Osnova
- 1. Terminologická východiska se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením.
- 2. Charakteristika lehkého mentálního postižení. Žák s lehkým mentálním postižením.
- 3. Poradenský služby pro žáky s lehkým mentálním postižením.
- 4. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením.
- 5. Základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
- 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- 7. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského pracovníka.
- 8. Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
- 9. Didaktické metody používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
- 10. Vyučovací formy používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy poradenského pracovníka na intervenci.
- 11. Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
- 12. Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
- 13. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
- 14. Specifika výuky vzdělávací oblasti Umění a kultura, vzdělávací obory Hudební a Výtvarná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením.
- 15. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením.
- 16. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a svět práce u žáků s lehkým mentálním postižením.
- 17. Terapie používané v rámci poradenských služeb u dětí a žáků s mentálním postižením.
- 18. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením.
- 19. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
- 20. Kariérní poradenství žáků s lehkým mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktuali. Praha: Grada, 2018, 387 stran. ISBN 9788027103782. URL info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011, 221 s. ISBN 9788073678890. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151447. info
- CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
- Výukové metody
- Konzultace, diskuze, plnění úkolů zadaných vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Docházka povinná, písemný test nebo ústní zkouška.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPp548