SZc008 Theory and Methodology of Education

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/0/.7. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Teorie a metodika výchovy je do kurikula doplňujícího pedagogického studia zařazen s cílem osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. Zprostředkuje zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). Seminář je zaměřen na seznámení se se souborem specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí učitele.
Learning outcomes (in Czech)
Výstupy z učení:
. Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady.
. Popsat výchovné působení v práci učitele, vymezit vztah výchovy, kázně, autority a moci.
. Navrhnout postupy pro práci s autoritou a kázní ve výchově. Vymezit výchovné působení třídního učitele, popsat spolupráci třídního učitele s dalšími aktéry výchovně-vzdělávacího procesu (zejména s rodiči žáků).
. Popsat a na konkrétních příkladech rozvést podstatu sociálního a osobnostního rozvoje.
. Navrhnout aktivity a činnosti jak pracovat s tématem hodnot v procesu výchovy a vzdělávání.
. Orientovat se v nových inovativních edukativních přístupech a to i na základě představení vybraných koncepcí vzdělávání z oblasti alternativních škol a koncepcí.
.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Výchova: vymezení a pojetí výchovy, výchova v práci učitele, výchova v kurikulu (RVP ZV, RVP GV, RVP SOV – zejména v průřezových tématech a klíčových kompetencích).
  • . 2) Teorie a metodika výchovy: vymezení teorie a metodiky, globální výchova ve vztahu k průřezovým tématům, příklad metodiky globální výchovy.
  • . 3) Autorita učitele, typy autority učitele, zdroje autority, autorita a moc ve školní třídě, moc učitele.
  • . 4) Výchovné působení třídního učitele. Kompetence třídního učitele. 5) Kázeň ve školní třídy, vymezení kázně, proaktivní a reaktivní řízení třídy, pravidla třídy a práce s nimi, příklady nekázně a nespolupráce (rezistence) žáků a způsoby jejich řešení. Vtah rodiny a školy.
  • . 6) Agresivita a šikana ve školní třídě, kyberšikana. Vymezení šikany, fáze šikany, řešení šikany z pozice učitele a ve spolupráci s poradenskými pracovišti (školní poradenské pracoviště, PPP, SVP).
  • .
Literature
  • časopis Komenský: https://www.ped.muni.cz/komensky/
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
Teaching methods (in Czech)
diskuse, skupinová práce, individuální příprava
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/SZc008