PdF:TI2016 Didaktika - exkurze - Informace o předmětu
TI2016 Didaktika - exkurze
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 8 h. konz./sem. (komb. stud.). 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TI2016/01: St 15:00–16:50 učebna 25, Z. Hodis
- Předpoklady
- Zájem o poznání provozu různých výrobních i opravárenských zařízení. Vlastní zkušenosti dané předchozí účastí na některé podobné akci v rámci studia na katedře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky. Dále osvojení vědomostí a dovedností, které potřebují učitelé pro přípravu odborných materiálů, exkurzí a besed pro žáky základních škol.
- Výstupy z učení
- Písemná příprava odborné exkurze do vytypovaného podniku. Realizace exkurze v rámci pedagogické praxe na základní škole.
- Osnova
- 1. Technika jako složka lidské kultury, technické vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání (úloha techniky v dějinách lidstva, technická výchova a technické vzdělávání, výroba, společnost a životní prostředí, vytváření vztahu k technice ve školské praxi). 2. Vyučovací jednotka jako základní vyučovací forma (struktura, cíl, organizace, úloha učitele a žáka, technické a materiální podmínky). 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy). 4. Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 5. Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP (vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova). 6. Technická muzea v pedagogické praxi (muzeopedagogika, využití technických muzeí v ČR a ve světě, metodika přípravy učitele s cílem zvýšení efektivity klasické výuky). 7. Odborná exkurze jako progresivní vyučovací forma (druhy, příprava, provedení, zhodnocení, efektivita, význam). 8. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, úloha učitele dílenských prací a technických činností ve speciálním školství, předprofesionální příprava postižených žáků). 9. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy (metodika pronikání ekologických problémů do různých odvětví techniky, využití možností Internetu pro zvýšení množství informací, působení učitele a jeho význam v uvedené oblasti). 10. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti učitele, mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti, vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst). 11. Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru (klasické i progresivní vyučovací metody a jejich využití v pedagogické praxi, specifika využití výpočetní techniky, odborných laboratoří a školních dílen). 12. Člověk a svět práce - úvodní hodiny praktických činností na základní škole (specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky).
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Exkurze jako specifická forma výuky. 1. vydání. Praha: Raabe, 2010, 7 s. Poradce k volbě povolání. ISSN 1801-8440. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 92 s. ISBN 80-210-2641-3. info
- Výukové metody
- Písemná i praktická příprava, studium odborných materiálů
- Metody hodnocení
- Konzultovat a odevzdat přípravy na 3 vyučovací jednotky a plán exkurze do výrobního podniku.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/TI2016