PdF:XPPk03 Pre-primary education - Course Information
XPPk03 Pre-primary education
Faculty of EducationSpring 2021
- Extent and Intensity
- 0/0/1.3. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Aneta Hřavová (lecturer)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Štěpánková (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Sabina Autratová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- XPPk03/OS01: Fri 5. 3. 11:00–12:50 učebna 39, Fri 26. 3. 15:00–16:50 učebna 24, Fri 9. 4. 15:00–16:50 učebna 24, Fri 16. 4. 14:00–15:50 učebna 37, Fri 23. 4. 14:00–15:50 učebna 41, Fri 30. 4. 16:00–17:50 učebna 24, Fri 14. 5. 14:00–15:50 učebna 24, Fri 21. 5. 16:00–17:50 učebna 24, Z. Syslová, L. Štěpánková
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pre-school Teacher Training (programme PdF, B-MS)
- Pre-school Teacher Training (programme PdF, B-PMP)
- Course objectives
- The aim of the subject is to acquire basic theoretical knowledge about pre-school education (ie education, care and preschool child care) especially in the institutional conditions of kindergarten and develop the ability to make creative use of acquired knowledge in their own school practice.
- Learning outcomes
- At the end of this course the student will be able to: define and interpret the basic educational concepts; define the concept of pedagogical competences of teachers; characterize the current education system on the basis of contemporary educational policy in the context of its development; present the aims and contents of pre-school education in the context of different periods and current trends; describe the specifics of the educational process; understand the basic role of educator (teacher) and educated (children); perceived importance of the family members as inherently belonging to the educational process; explain the importance of self-reflection for teachers and their own conception of the educational process for the development of teaching skills.
- Syllabus
- 1. Origin and development of institutional pre-school education. 2. Objectives of education and their transformation in the historical context. 3. Kindergarten as an institution. 4. Game. 5. Personality of a preschool teacher. 6. Interaction between teacher and children. 7. Child and childhood. 8. Emotional development of the child. 9. Specifics of education of children under three years. 10. Joint education. 11. Participation of kindergarten and family. 12. Continuity of pre-school and primary education.
- Literature
- required literature
- Splavcová, Hana, et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: NÚV, 2016.
- OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 220 stran. ISBN 9788024751078. URL info
- GRŮZOVÁ, Lucie and Zora SYSLOVÁ. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání (Two years old child in preschool education). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 64 pp. ISBN 978-80-210-8114-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8114-2015. Čítárna Munispace info
- PRŮCHA, Jan and Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 181 stran. ISBN 9788026204954. info
- HORKÁ, Hana and Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice (The Study to the Pre-primary Pedagogy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 9788021054677. info
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana and Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2nd ed. Praha: Portál, 2010, 455 pp. ISBN 978-80-7367-828-9. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- recommended literature
- SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ and Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 8073670615. info
- GARDOŠOVÁ, Juliana and Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
- Teaching methods
- tutorial
- Assessment methods
- oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 konzultací.
- Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/XPPk03